Svenska Skidskytteförbundet

Laget till lördagens inledande VM-sprint klart

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 09:13 CET

Alldeles nyss (onsdag eftermiddag) spikade svenska skidskyttelandslaget de åkare som försvarar de svenska färgerna vid de inledande VM-sprinttävlingarna i Antholz. Magnus Jonsson tar den fjärde platsen i det svenska herrlaget.

Kvart i elva nu på lördag så inleds tävlandet vid årets skidskytte-VM i Antholz-Anterselva i de Italienska alperna. Herrarna inleder med sin sprinttävling och eftersom nationerna under ett VM endast får delta med fyra tävlande, se 1 nedan,(till skillnad mot en världscuptävling där har Sverige sex platser på herrsidan) så har det varit en angenäm intern fight om VM-platserna. Förutom Carl-Johan Bergman, Björn Ferry och Mattias Nilsson J:R så blir det Magnus Jonsson som kör lördagens herrsprint.
"Magnus har i vinter sett pigg ut och slagit David Ekholm vid ett flertal tillfällen, hände sist på träningen i går, så han är klart kvalificerad för uppdraget. Det är angenämt med konkurrens i laget", förklarar förbundskapten Staffan Eklund laguttagningen. David Ekholm kommer istället att köra distanstävlingen på tisdag.
På damsidan har följande damer tagits ut för sprinten på lördag.Helena Jonsson, Sofia Domeij, Anna Carin Olofsson och Johanna Holma.
"Även här har vi konkurrens inom laget. Anna Maria Nilsson får likt David istället ladda för distansen", säger Eklund. De 60 bästa i respektive herr- och damsprint får även köra söndagens jaktstarter.

Förbundskapten Staffan Eklund lämnar fler kommentarer om laguttagningen om man slår dessa siffror i följande ordning:0039 346 00 41 988. Detta nummer gäller från och med nu och under hela VM-perioden i Antholz.

1) Varje nation har fyra platser till sprint och distanstävlingen. Dock får den regerande mästaren en friplats till respektive tävling. Detta gäller även slutsegraren i totalvärldscupen från föregående år som också har en friplats till de individuella tävlingarna.