OLIKA

Lagstiftning vs. eget ansvar: hur blir vi av med sjuka skönhetsideal i reklam?

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 12:01 CEST

VÄLKOMMEN TILL ETT SAMTAL OM EN BÄTTRE FRAMTID!

Vad: Lagstifning vs eget ansvar. Hur blir vi av med sjuka skönhetsideal i reklam?
Plats:
Kindbergs plats 8, Visby
Dag:
Tisdag 2/7
Tid:
kl 15:00 – 16:00
Kontakt: Karin Salmson

Modeller har tappat 10 kilo på 10 år, agenter hänger utanför anorexikliniker och smala modeller retuscheras ännu smalare. Unga kvinnor mår allt sämre. Vem ska ta ansvar?

Almedalen är en mix av politiker och kommunikationsbyråer. Den ena skapar förutsättningar, den andra reklam. Den 2 juli bjuder därför OLIKA, tillsammans med Agenda PR, in till ett samtal om hur vi kan motverka skadliga ideal och normer.

Samtidigt som kampen för jämställdhet pågår i de flesta delar av samhället med stöd av lagar och insatser, fortsätter reklamen bidra till objektifiering och sjukliga ideal. Är det dags för hårdare lagstiftning? Finns det andra vägar och hur kan de i så fall se ut?

–  Reklam och media påverkar oss mycket, ofta mer än vad vi vill tro, men det är en makt som diskuteras ganska lite. Jag tycker att det är viktigt för alla som jobbar inom de här områdena att inte bara fundera över hur man kan minimera skadan man gör, utan också hur man kan bidra till att göra saker och ting bättre, säger Nina Åkestam, tidigare stjärnskott inom reklam och numer reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Reklam är en stor del av det offentliga rummet och påverkar oss alla. Vi möter dagligen ideal som är långt ifrån verkligheten, men som på grund av sin frekvens och styrka till slut bildar en norm som inte längre är representativ, utan som i värsta fall till och med kan bli destruktiv. Vi ser ständigt ökade ohälsotal och ätstörningar hos unga.

Självklart påverkas unga som söker sin identitet; men jag är övertygad om att vi alla påverkas. Titta bara hur vi alla reagerar när en avbildad kvinna plötsligt bryter den konventionella normen; det vill säga inte är trådsmal eller heterosexuell. Vi skulle alla må bra av en mer diversifierad representation, både av kvinnor och av män, säger Christina Knight, creative director på reklambyrån INGO och författare till boken Mad Women – A Herstory of Advertisining.

OLIKA arbetar både med förändring från grunden via normmedveten barnkultur och med att utmana stereotyper via kommunikation och publikationer för unga och vuxna.

-  I höst kommer vår bok Ta Makten, skriven av bland andra Leone Milton, som riktar sig till unga för att ge dem redskap att hantera en värld full av budskap. Vi vill också ta ansvar genom att föra ett samtal med de som står bakom många budskap; reklambranschen, säger Marie Tomičić på OLIKA.

Medverkande:

• Christina Knight, Creative Director, INGO.
  • Hanna Lidström, språkrör, Grön ungdom Stockholm.
  • Leone Milton, journalist och debattatör.
  • Marie Tomičić, grundare av OLIKA samt  forskare och författare.
  • Michael Dabrowski, vd, Minimarket.
  • Nina Åkestam, reklamforskare, Handelshögskolan i Stockholm.
  • Sara Thiringer, ordförande, Rädda Barnens ungdomsförbund.

Plats: Kindbergs plats 8, Visby
Dag: Tisdag 2/7
Tid: kl 15:00 – 16:00

Missa inte OLIKAs andra seminarium med bl.a  journalisten Leone Milton:
Vem fan lyssnar? Ett samtal om ungas psykiska hälsa och konsten att lyssna.
Plats: Skandias trädgård, Tage Cervins gata 3B, Visby
Dag: Torsdag 4/7