Den Nya Välfärden

Laholms kommun utger olagligt kommunalt stöd till byggföretag

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 08:44 CEST

Det kommunala bostadsbolaget Laholmshem i Laholms kommun anlitade ett antal företag vid renovering av storköket i äldreboendet Lingården. Renoveringen skulle egentligen ha upphandlats men Laholmshem struntade i det vilket ledde till att den blev onödigt dyr, drygt 12 miljoner kronor.

Renoveringen skedde utan avtal och utan pristak. Ett av företagen fakturerade över 8 miljoner kronor.

Byggföretaget fakturerade ett högre timarvode än enligt tidigare ramavtal vilket resulterade i att Laholmshem betalade ut cirka 100 000 kronor extra i timarvode. Laholmshem har även betalat ut entreprenadarvoden om cirka 400 000 kronor till byggföretaget utan stöd i avtal.

-   Att kommunen frångått upphandlingsreglerna och utbetalt stöd tyder på ett godtyckligt agerande, säger Micha Velasco, Företagarombudsman vid Den Nya Välfärden.

-  Laholmshem bryter mot lagen och förlorar samtidigt pengar. Dessutom skadar Laholmshems agerande konkurrensen och företagandet på orten, säger Micha Velasco.

…………………………………………………………………………………………
FÖRETAGAROMBUDSMANNEN verkar, på initiativ av tankesmedjan Den Nya Välfärden, för ett bättre företagarklimat. Arbetet sker genom utredning och publicering av konkreta exempel på brister i företagarklimatet. Företagarombudsmannen har en styrelse med företagare, ekonomer och publicister som på ideell basis leder verksamheten.