Folkpartiet

Laila Freivalds bör själv åka till Eritrea

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 13:31 CEST

- Äntligen tillmötesgår utrikesministern folkpartiets krav om att Sverige skall agera i Eritrea och på hög politisk nivå. Ju högre politisk representant vi skickar desto starkare blir markeringen av vikten vi lägger vid Dawit Isaaks fall. Nu gäller det att resan snabbt blir av och att det är utrikesministern själv som åker. Både utrikesministern och justitieministern agerade för Mehmed Ghezalis på plats i USA och det bar frukt.

Det säger Cecilia Wigström, riksdagsledamot (fp), med anledning av uppgifterna idag att regeringen överväger att skicka en representant till Eritrea.

- Det är nu drygt 3 år som Dawit suttit fängslad. Den här resan borde ägt rum för länge sedan, men det är bättre sent än aldrig. Utrikesminister Anna Lindh reste redan efter 4 månader till USA och tog upp Mehmed Ghezali. UD har mycket att ta igen för den försumlighet som visats Dawit Isaak i början. Alla svenska medbogare har rätt till likvärdig hjälp när deras grundläggande rättigheter kränks utomlands.

- Nu hoppas jag att Freivalds också lyssnar på mitt krav om att stoppa EU:s bistånd till Eritrea.

Bild på Cecilia Wigström för fri publicering finns här:
www.ceciliawigstrom.nu