Lammhults Möbel AB

Lammhults lanserar ny design för moderna mötesplatser

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 13:15 CET

Dagens mötesplatser ställer höga krav på produkter både vad gäller funktion, komfort, kvalitet och estetik. Det snabba mötet, den långa konferenssittningen, det kreativa rummet – alla miljöer kräver sin särskilda möblering. Detta har Lammhults som ledande designföretag tagit fasta på och lanserar till Stockholm Furniture Fair 2014 en rad nya produkter med mötet i fokus. Formgivarna Anya Sebton, Gunilla Allard, Love Arbén och Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen har alla helt nya produkter för Lammhults att stoltsera med.

Lammhults nylanseringar kompletterar varandra och visar prov på såväl det aktiva ”stå-sittandet”, den mjuka eleganta sittgruppen, en nätt soffa för det mer upprätta sittandet, den stora exklusiva konferensytan men även det enklare mötet. Allt för att kunna matcha skiftande behov i olika typer av miljöer, på arbetsplatsen, offentliga miljöer eller i hemmet.

Liksom 2013 har Lotta Agaton, en av Sveriges främsta stylister, stått för inredningen av årets monter.

Kontinuitet och förnyelse- Lammhults går sin egen väg
Lars Bülow, VD på Lammhults, säger: ”På Lammhults har vi ett långsiktigt förhållande till våra formgivare och arbetar kontinuerligt med några av Skandinaviens främsta. Vi är i en ständig kreativ process och nya produkter lanseras när de är färdigutvecklade och kvalitetssäkrade. Vi visar inga prototyper. Detta förhållningssätt har gett oss flera av branschens starkaste produkter, som lever över lång tid. Många har blivit möbelklassiker. Som t ex Gunilla Allards 20-årsjubilerande "Cinema".Som marknadsledare, med en stark designhistoria, har vi modet att gå vår egen väg. Vi vidareutvecklar vårt designalfabet långt bortom ytliga modetrender. ”

Viktigt att veta om Lammhults inför mässveckan:

Lammhults monter: A20:30

PRESSVISNING: Tisdag 4/2 kl. 10.30. I Lammhults monter berättar Anya Sebton, Gunilla Allard och Love Arbén om sina nyheter.

FÖRUTOM I MONTER A20:30 kommer Lammhults att synas i flera andra sammanhang under mässveckan, t ex:

STOCKHOLMSMÄSSANS NYA PRESSCENTER
Sedan i höstas har Stockholmsmässan ett nytt presscenter. Hit har Lammhults levererat såväl klassiker som senare produkter ur kollektionen.

STOCKHOLM DESIGN TALK
Stockholm Furniture & Light Fair bjuder på ett seminarie- och kunskapsprogram under hela mässveckan – Stockholm Design Talks. Scenen har inretts med Archal-stolar, formgivna av Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen för Lammhults.

BLOGGERS CORNER, MEETING POINT
I Bloggers Corner vid Meeting Point finns 5 grupper med Gunilla Allards 20-års jubilerande Cinema-fåtölj för Lammhults. För bloggare att slå sig ner i och arbeta vid.

LAMMHULTS MÖBEL AB
Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton och Andreas Farkas.

Lammhults utvecklar och marknadsför moderna möbler med internationell formgivning för företag med höga krav på kvalitet och design. Vi samarbetar med några av de främsta samtida möbelformgivarna. Det vi åstadkommer tillsammans skall vara elegant, effektivt och miljöanpassat. Lammhults ingår i Lammhults Design Group.