Lammhults Möbel AB

Lammhults på Stockholm Furniture Fair 2019

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2019 13:13 CET

Designföretaget Lammhults medverkar i vanlig ordning på årets upplaga av Stockholm Furniture Fair där man presenterar ny produktdesign såväl som delar ur det befintliga sortimentet. Besökare kan förvänta sig innovativa produktnyheter i en levande miljö som bjuder in till sittande.

För årets monterkoncept står formgivare och inredningsarkitekt Anya Sebton. Hon har inspirerats av MÖTEN och har därför fokuserat på att besökarna ska kunna sitta ner, prova och lära känna Lammhults produkter. Även möten mellan färger, form och material – mellan människor och kreativa mötesplatser.

Lammhults och Anya Sebton har i år samarbetat med trädgårdskonstnären Ia Schildt. Ia arbetar med naturen som tema och kommer visa sina kreationer tillsammans med Byarums Bruk. Färgtemat för hela montern är inspirerat från naturen vilket tydligt kommer fram i färgsättningen och installationerna som Ia tagit fram.

”Vi ser fram emot Stockholm Furniture Fair där vi bjuder in besökarna till att ta del av våra produkter och ett antal mötesmiljöer med olika inriktningar. Med ledord som hållbarhet, flexibilitet och tidlös design balanserar vi upp nyheter med vidareutveckling av befintlig kollektion, allt presenterat i en monter inspirerad av naturen.” säger Ulrika Johansson Ståhl, VD på Lammhults Möbel.

Produktnyheterna för i år är konferensbordet Ponto av formgivare Troels Grum-Schwensen. Ponto är ett exklusivt bord av massivt trä med aluminiumprofiler som når en totallängd på 558 cm på endast fyra ben. Ponto i sin helhet har en enkelhet och karaktär som ger ett tydligt och varmt uttryck. Träbenen lägger till stabilitet och karaktär för bordet, som fått sitt namn (bro på Esperanto) från det broliknande utseendet som kommer från de lutande benen och den långa spänningen däremellan.

Grade Plus är en ny medlem i stolsserien Grade av formgivarduon Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen. För att göra familjen komplett har nu Grade Plus tillkommit med sitt integrerade armstöd i skalet. Förutom fokus på komfort och design tillverkas skalen av återanvända återvunna material. Grade Plus finns med eller utan klädd sits i fem färger: Svart, Antracit, Beige, Vit och Röd.

Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen står för ytterligare en nyhet: Spira Kvilt där det adderats två ytterligare valmöjligheter: helkviltad eller kviltad sit, i läder eller textil.

LAMMHULTS MÖBEL AB
Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Troels Grum-Schwensen samt Julia Läufer & Marcus Keichel

Lammhults utvecklar och marknadsför moderna möbler med internationell formgivning för företag med höga krav på kvalitet och design. Vi samarbetar med några av de främsta samtida möbelformgivarna. Det vi åstadkommer tillsammans skall vara elegant, effektivt och miljöanpassat. Lammhults ingår i Lammhults Design Group.