Civilförsvarsförbundet

Landets mest framgångsrika non-profitkampanj för ett hjärtsäkrare Sverige byter till hjärtstartare med kompressionshjälp

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 13:00 CET

Från första april börjar Hjärta att hjälpa – landets största non-profitkampanj för ett hjärtsäkrare Sverige – att samarbeta med Medidyne som säljer hjärtstartaren Zoll AED Plus. Den nya hjärtstartaren erbjuder HLR-stöd vid kompressioner.

I samband med att avtalet med vår hittillsvarande samarbetspartner började löpa ut gjordes en upphandling som alla leverantörer av hjärtstartare i Sverige deltog i. Valet föll på Zoll AED Plus från Medidyne.

Zoll AED Plus har minst samma tillförlitlighet och funktion som den tidigare. Dessutom har den en funktion som är ovanlig på marknaden, den ger HLR-stöd vid kompressionerna. Det sker genom att den talar om kvalitén på kompressionerna och om kompressionsdjupet är tillräckligt.

– Många parametrar har vägts i upphandlingen, inte bara själva hjärtstartaren. Genom det nya samarbetet är jag övertygad om att Civilförsvarsförbundet kommer att kunna bidra till att hjärtstartare blir ännu vanligare i samhället framöver, säger Ulrika Hammargård, projektkoordinator för Hjärta att hjälpa på Civilförsvarsförbundet.

Hjärta att hjälpa innebär att Civilförsvarsförbundets medlemmar letar upp sponsorer runt om i landet som finansierar och köper in hjärtstartare. Hjärtstartarna säljs av samarbetspartnern direkt till sponsorn, som exempelvis kan vara en livsmedelshandlare, en idrottsförening eller någon annan med lokal anknytning.

– Vi tar också vårt ansvar för alla som sponsrar en hjärtstartare genom att erbjuda HLR eller D-HLR-utbildningar. Detta för att hjärtstartaren ska komma till nytta i ett akut läge, säger Ulrika Hammargård.

Kontaktuppgifter:
Ulrika Hammargård, Civilförsvarsförbundet, projektkoordinator, 070-551 40 45

Anders M. Johansson, Civilförsvarsförbundet, generalsekreterare, 070-647 60 95

Anders J Andersson, Civilförsvarsförbundet, kommunikationsansvarig, 070-540 15 65

Civilförsvarsförbundet
Civilförsvarsförbundet är en idéburen, medlemsdriven organisation för säkerhet till vardags och vid kris. Vi finns för att utbilda, informera och hjälpa. Förbundet grundades 1937 och har cirka 22.000 medlemmar i hela landet. Vi hjälper myndigheter och enskilda i arbetet för en säkrare vardag. Detta sker genom bland annat utbildning av både barn och vuxna. Kampanjen Hjärta att hjälpa startades 2006 och har hittills resulterat i 1.068 utplacerade hjärtstartare. Hur många hjärtstartare som finns i Sverige vet ingen, leverantörerna går inte ut med några exakta siffror. En uppskattning är någonstans runt 5.000 till 10.000. Målet för Hjärta att hjälpa är ett hjärtsäkrare Sverige.

www.civil.se