Riksförbundet Unga Musikanter

Landslaget har kommit till Kalmar

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2009 00:17 CEST

Landslaget har kommit till Kalmar

Varje sommar samlas de bästa och mest lovande unga blåsmusikanterna från hela Sverige i Kalmar för att tillsammans utgöra Landslaget i Blåsmusik. Genom provspelningar inför jury har 64 ungdomar, från Umeå i Västerbotten till Vellinge i Skåne, valts ut bland hundratals sökande. Dessa ska tillsammans representera Sverige i World Music Contest i Kerkrade i Holland.

Under tisdagseftermiddagen träffades de för första gången och ska nu repetera tillsammans på Högalids folkhögskola i en dryg vecka innan man åker mot Holland. Under denna tid ska man också hinna med tre konserter i Sverige. Bland annat har man fått äran att inviga Musik i Glasriket och kommer också att göra en konsert i Karlmarsalen.

Glödande energi

Leder orkestern gör Nils-Gunnar Burlin som till vardags dirigerar bland annat Stockholms symfoniorkester och Stockholms Musikkår Tre Kronor. Han är också en flitigt anlitad frilansdirigent.

-Med glödande energi lyfter han ungdomarna till nya nivåer och kan utmana dem med nya perspektiv och infallsvinklar, säger Johan Tjäder, förbundssekreterare i RUM. Vi är mycket nöjda med hans resultat.

Guld två gånger tidigare

Landslaget i Blåsmusik arrangeras av Riksförbundet Unga Musikanter och började redan 1975 som Nationsungdomsorkestern. Under sina 34 år har orkestern tidigare deltagit i World Music Contest två gånger, 1997 och 2005, och man båda gångerna kom hem med en guldmedalj.

Om det ska bli guld även i år krävs att man framför två stycken tävlingsstycken, ett stycke av den holländska kompositören Johan de Meij och engelsmannen Gustav Holsts "Second Suite for military band". Den sistnämnda är ett mycket välkänt stycke och betraktas som ett standardverk för blåsorkesterar.