Riksförbundet Unga Musikanter

Landslaget invigde Musik i Glasriket

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2009 10:14 CEST

Landslaget invigde Musik i Glasriket

Uppslutningen var stor på torget i Nybro under lördagen när årets upplaga av Landslaget i Blåsmusik gjorde sin första konsert genom att inviga Musik i Glasriket. Den 65 musikanter starka orkestern bjöd på ett halvtimmeslångt program med allt från svenska marscher till filmmusik från Hollywood.

Trots att man bara repeterat tillsammans i en knapp vecka visade ungdomarna upp ett väldigt bra samspel såväl som individuella färdigheter, både musikaliskt och speltekniskt.

Småland välrepresenterat

Landslaget i Blåsmusik arrangeras av Riksförbundet Unga Musikanter och började redan 1975 som Nationsungdomsorkestern och har sedan dess samlat de bästa och mest lovande unga blåsmusikanterna i Sverige. I år hittar vi åtta smålänningar i orkestern i form av Carl Ahlgren, Angelica Andersson, Henric Davidsson, Max Jönsson, Daniel Karlsson, Johan Odin och Alexandra Pettersson.

Målet satt på VM-guld

Konserten i Nybro var den första av tre konserter i Sverige innan orkestern beger sig mot söderut med målet satt på Kerkrade i Holland och det som brukar kallas "VM för blåsorkestrar", World Music Contest. Under sina 34 år har orkestern deltagit i tävlingen två gånger tidigare, 1997 och 2005, och båda gångerna kommit hem med en guldmedalj.

Om man lyckas försvara de svenska färgerna kommer att stå klart först i början av augusti när tävlingen äger rum. Innan detta återstår fortfarande många timmars repeterande och konserter i Trelleborg och närmast, Kalmarsalen den 28 juli, klockan 19:00.