Svenska Friidrottsförbundet

Landslaget värmeladdar i japansk hetta

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 16:59 CEST

Friidrottslandslaget har börjat uppladdningen inför Osaka-VM. I 35-gradig hetta, stekande sol och i hög luftfuktighet har nu de sista tuffa passen dragit igång inför VM som börjar om drygt en vecka.

Landslaget befinner sig i Marugame, Kagawa, på en ö fyra timmars bussresa från Osaka. Tillsammans med Norge, Finland och Danmark finslipas nu formen inför mästerskapet. Förutom värmen kämpar många med att så snabbt som möjligt klara av tidsomställningen. Vid landslagslägret i Japan i våras var det många som det tog drygt en vecka för innan de presterade på full nivå på grund av tidsomställningen.

– Det är mycket viktigt att tänka på att dricka mycket och att hålla sig i skuggan. De aktiva får vätskeersättningstabletter, återhämtningsdryck, sportdryck och vanligt vatten. Vi har kylpåsar med oss på träningen för att kyla huvudet för att kroppen inte ska överhettas, berättar landslagsläkare Sverker Nilsson.

På onsdag nästa vecka reser de första delarna av den svenska truppen till Osaka. Från och med torsdag 23 augusti kommer man att hålla dagliga presskonferenser kl 15.00 varje dag med dem som ska börja tävla två dagar senare. Presskonferenserna kommer att hållas på Grand Cube Osaka, Osaka International Convention Center, 5-3-51 Nakanoshima, Kitaku, Osaka, 530-005, Japan, www.gco.co.jp

Mer information:

Thomas Engdahl, förbundskapten, 070-650 42 22 och japansk mobil +81-90-5006-8438

Fredrik Trahn, presschef, 070-913 67 96 och japansk mobil +81-90-7955-1300

www.friidrott.se