Svenska Landhockeyförbundet

Landslagsläger i Göteborg i helgen & landhockeyspelare får elitidrottsstipendium

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 11:37 CEST

Landhockeyspelare får elitidrottsstipendium

Landslagsspelaren Erik Ströby är en av Riksidrottsförbundets och Svenska spels 59 elitidrottstipendiater 2012/2013. I år sökte 213 stipendiet, fler än någonsin tidigare. Stipendiets ändamål är att möjliggöra en kombination mellan idrott och studier för en aktiv person som utövar sin idrott på elitnivå. Förutom 40 000 kronor får Erik och de övriga kompetensstöd från Riksidrottsförbundet.

- "Jag är otroligt glad, det känns väldigt bra", säger han till Landhockey.nu. "Jag tror att det ekonomiska bidraget men framförallt kompetensstödet från Riksidrottsförbundet kommer att göra tillvaron lite enklare det kommande året."

"Att Erik är en av 13 lagidrottare som får RF:s och Svenska spels elitidrottsstipendium är fantastisk utmärkelse för Erik. Erik och hela herrlandslaget har jobbat väldigt hårt för att bli uppflyttat till A-divisionen i Indoor EM 2014 och kunna möta bland andra Tyskland, Holland och Spanien", säger Svenska Landhockeyförbundets styrelseledamot Daniel Gass. "Laget har ännu större mål för framtiden och vi hoppas att stipendiet och stödet från RF kommer att hjälpa Erik att uppnå sina sportsliga mål".

++++

Nu till helgen, den 27-28 oktober, hålls säsongens första träningsläger för våra landslag i Göteborg, Svenska Olympiska Kommittén (SOK) genomför tester med vårt herrlandslag men även U21-damlandslaget finns på plats. SOK har under flera tillfällen genomfört tester tillsammans med herrlandslaget för att följa deras fysiska utveckling. Efter en mycket framgångsrik inomhussäsong 2011/12 med uppflyttning till A-EM 2014 där laget kommer att möta bland andra Tyskland och Holland och spel i FIHs nya Hockey World League gäller det för spelarna att prestera i SOKs standardiserade tester som mäter fysisk kapacitet.

damsidan är det bara U21-landslaget som samlas. För damerna är det inte bara första lägret på säsongen de har också fått en ny förbundskapten, nämligen Erik Fasth, tidigare damtränare för Partille Sport Club. Det är många debutanter i truppen denna säsong och Erik tycker att de verkar väldigt taggade. "Det är lite som att man har gått i väntans tider, det skall bli gött och komma igång", säger Erik. "Förväntningarna från mig är alltid höga både på mig själv och på spelarna, det jag vill se är mycket hjärta och kämparanda, det är det viktigaste! "

Även damerna kommer under lördag förmiddag genomföra tester, dock på egen hand, utifrån de riktvärden som har tagits fram. Damernas förbundskapten pratade med SOK tidigt i våras när de hade tester för herrarna. Då fick han till svar att man behöver visa fina resultat internationellt för att SOK skall vara intresserade. "Men det är ju dit vi siktar", säger Erik.

Träningslägret hålls på lördag och söndag i Ranebergen i Göteborg. För mer information kontakta Svenska Landhockeyförbundets mediaansvarig Daniel F. Gass på mail - daniel.gass@landhockey.nu

Svenska Landhockeyförbundet (SLHF) är ett specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet (RF). SLHF har till uppgift att främja och administrera landhockey i Sverige och att företräda svensk landhockey utomlands.

Landhockey är en av världens mest tekniska klubbsporter och spelas i 127 länder.

För att läsa mer gå in på http://www.landhockey.nu eller skicka ett mail till press@landhockey.nu