Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Landslagstruppen till Softboll-EM i Italien

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 10:30 CEST

Förbundskaptenen Mattias Grimstoft har tagit ut de 15 spelare som ska representera Sverige vid Softboll-EM i Italien 31 juli - 6 augusti.

Av de 15 spelarna kommer nio tjejer från det svenska seriespelet medan sex tjejer spelar utomlands. Svenska mästarna Skövde Saints har flest spelare med i laget, sex stycken. Sundsvall har med två spelare och Söder från Skarpnäck har med en spelare i truppen. Fem av spelarna spelar i USA och en spelar i den holländska ligan.

- Vi har en spännande blandning av unga och rutinerade spelare, med en medelålder på 21 år, säger förbundskapten Mattias Grimstoft.

- Vi har flera spelare med stor rutin från college, high school, Europacuper och mästerskap, sedan har vi hittat flera rollspelare, bl.a. pinch runners (baslöpare) och designated players (slagmän utan defensiv position). Det är viktigt att alla vet sin roll i laget och är förberedda på det, säger Mattias Grimstoft.

Pitchingmässigt är Tess Granath, University of California San Diego, och Lindsey Bitowft, Dana Hills High School, första namnen men fler spelare har potential att kunna pitcha i EM-turneringen.

- Vi har flera som kan pitcha och om det behövs får vi byta mycket under matcherna för att variera hastigheter för motståndarna. Annars är Tess Granath förstapitcher om hon blir helt skadefri, tillsammans med Lindsey Bitowft. Sedan kan även Hanna Gehr, Nina Sarajärvi och Minna Kulokorpi gå in i pitchercirkeln under EM, säger Mattias Grimstoft.

Inför EM samlas landslagstruppen i Skövde för ett tredagarsläger 22-24 juli.

I Softboll-EM möter Sverige i tur och ordning Kroatien, Italien, Storbritannien och Ungern i gruppspelet. De två främsta i varje grupp går till slutspel om de åtta främsta placeringarna.

Officiell webbsida för Softboll-EM hittar ni här!

SOFTBOLLANDSLAGETS TRUPP TILL SOFTBOLL-EM:

Namn / Position / Klubb

Maria Bergström / OF / Skövde BSK
Lindsey Bitowft / P / Dana Hills HS (USA)
Sandra Bitowft / C / Dana Hills HS (USA)
Hanna Gehr / OF/P / Coral Reef HS (USA)
Tess Granath / P / UC San Diego (USA)
Julia Johansson / OF / Söder SK
Tina Johansson / OF / Sundsvalls BSC
Amanda Karlsson / C/OF / Skövde BSK
Minna Kulokorpi / OF / Tex Town Tigers (NED)
Lina Larsson / 1B / Skövde BSK
Priya Mohlén / 2B / Skövde BSK
Nina Sarajärvi / OF/1B / Skövde BSK
Annakarin Solén Westling / 3B / Skövde BSK
Sofia Svensk / 1B / Sundsvalls BSC
Kelhi Washington / SS / Rider University (USA)

Lagledning
Mattias Grimstoft, Skövde / Förbundskapten
Thomas Wallén, Tibro / Ass förbundskapten
Brittanie Talley, Dallas, USA / Pitching coach
Brad Gehr, Miami, USA / Coach
Åsa Höglund, Sundsvall / Lagledare
Peter Kvick, Skövde / Naprapat

Positioner: P Pitcher C Catcher 1B Första bas 2B Andra bas 3B Tredje bas SS Shortstop OF Outfield

Fotnot: Av de spelare som spelar i USA är Kehli Washington bördig från Luleå, och Hanna Gehr har rötterna i Mörrum i Blekinge. Minna Kulokorpi har KFUM Norrköping som moderklubb och Annakarin Solén Westling har Leksand som moderklubb.

------------------------

För kommentarer från landslagsledningen, kontakta Mattias Grimstoft, 0708-138194 eller grimstoft@yahoo.com.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.