Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Landslagstruppen till Softboll-EM i Tjeckien

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 15:41 CEST

När Sverige siktar på att förbättra sin 11:e plats från EM2011 så är det med en betydligt yngre trupp än senast. I truppen återfinns bland annat fem seniorlandslagsdebutanter - en kvartett spelare från Leksand, och 17-åriga Johanna Grauer (bilden ovan), som blir en joker i Grimstofts landslagsbygge.

Grauer spelar till vardags high school softboll för Amador Valley och kommer nästa säsong spela collegesoftboll för Arizona State Sun Devils - ett av USA:s främsta softbollprogram.

- På grund av att vi har fått lite återbud från andra tilltänkta pitchers så kommer Johanna få dra ett väldigt tungt lass som pitcher i turneringen, men vi tror på henne. Vi har kollat med hennes coach och vet att hon är van vid att pitcha mycket i sitt turneringslag i USA, säger förbundskaptenen Mattias Grimstoft.

En annan nyckelspelare för Sverige blir shortstopen Karin Hjelm, som gör comeback som spelare efter att ha funnits med i landslagsstaben förra året.

- Det är så underbart att ha henne på planen igen, hon är en jätteviktig kugge i laget, både som softbollspelare och som lagkapten, säger Mattias.

- Med sitt lugn och rutin så sprider hon bra vibbar till resten av truppen som är viktigt i ett långt mästerskap.

Fjolårets finallag Skövde BSK (5) och Leksands BSK (6) dominerar landslagstruppen som även innefattar fyra spelare med erfarenhet från spel på college/high school i USA

- Det är en spännande mix av både unga spelare och äldre, rutinerade spelare, men alla är hungriga på spel. Trots att vi har fått några tunga avbräck från spelare som var påtänkta i truppen så har vi en bra känsla inför turneringen, säger Mattias Grimstoft.

Landslaget laddar upp inför Softboll-EM med ett tredagarsläger i Leksand 28-30 juni, där man bland annat kommer möta US AllStars i två matcher och genomföra både träningspass och lagbyggande aktiviteter, där alla spelarnas olika roller i truppen skall gås igenom.

- Blir alla medvetna om sina roller i gruppen kommer vi få ett bra utfall i EM. Lägret i Leksand blir en perfekt uppladdning inför EM, avslutar Mattias Grimstoft.

EM-TRUPPEN TILL SOFTBOLL-EM I TJECKIEN

SpelareÅlderPosKlubb/skola
Bergström, Maria24OFSkövde BSK
Carlsson, Emilia162BLeksands BSK
Carlsson, Mia27OFSkövde BSK
Grauer, Johanna17PAmador Valley HS, USA
Hjelm, Karin30SSLeksands BSK
Ingels, Lisa20OFLeksands BSK / San Diego CC, USA
Johansson, Julia23OF/IFSöder SK
Karlsson, Amanda32C/OFSkövde BSK
Källström, Jonna212B/OFEnköpings BSK / San Diego CC, USA
Liss, Helena193BLeksands BSK
Mohlén, Priya342B/3BSkövde BSK
Molin, Ann-Sofie361B/OFSkövde BSK
Solén Westling, Anna-Karin28IFLeksands BSK
Teght Nordin, Emma18OFLeksands BSK
Washington, Kelhi202B/OFRider University, USA
Wonisch, Jenny33UTSöder SK

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.