Sveriges Psykologförbund / Psykologförbundet

Landsting bröt mot lagen. Förbundet får skadestånd

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2003 10:52 CEST

Sveriges Psykologförbund får tillsammans med sju andra SACO-förbund skadestånd efter att Landstinget i Uppsala län medvetet brutit mot lagen.

Det var när ny landstingsdirektör och hälso- och sjukvårdsdirektör nyligen skulle anställas som Landstinget bröt mot medbestämmandelagen (mbl). I slutet av förra året tillsattes Barbro Naroskyin och Tommie Lundberg som landstingsdirektör respektive hälso- och sjukvårdsdirektör i Uppsala. Ingen samverkan eller förhandling hölls över huvud taget med de fackliga organisationerna som lagen om medbestämmande kräver. Landstinget erkänner att det brutit mot mbl paragraf 11 vid tillsättningen av de båda cheferna och är villigt att betala skadestånd. Psykologförbundet får 90 000 kr totalt i skadestånd. De övriga förbund som får skadestånd är Uppsala allmänna läkarförening, Sveriges tandläkarförbund, Akademikerförbundet SSR, Civilingenjörsförbundet, Jusek och Legitimerade sjukgymnasters riksförbund.

2003-10-17