Södersjukhuset AB

Landstingets vårdplatsutredning klar - Södersjukhuset hoppas på fler vårdplatser

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 11:23 CET

– Den bild landstingets snabbutredning av vårdplatssituation inom SLL beskriver, stämmer helt med min. Södersjukhuset är hårt belastat. Jag bedömer att SÖS behöver en betydande del av de 200 vårdplatser som föreslås i rapporten, säger Eva Tillman, chefläkare på Södersjukhuset. Med anledning av SLLs hårt belastade akutsjukhus, tillsattes i början av 2007 en snabbutredning som ska ligga till grund för beslut om eventuellt ökade resurser för fler vårdplatser. Enligt utredningen är en skyndsam utökning av antalet tillgängliga vårdplatser nödvändig. En acceptabel beläggningsnivå på sjukhusen bedöms vara 85 procent, vilket i dagsläget skulle motsvara en utökning med 150-200 vårdplatser. Inte acceptabel beläggningsnivå Enligt rapporten har Södersjukhusets högst beläggning av SLL-sjukhusen. – Eftersom vi har en av Nordens största akutmottagningar, är trycket alltid stort här, vi tar varje dag emot 250 till 300 akut sjuka patienter. Förra året var SÖS beläggningsnivå inom vuxenvården 96 procent och inom barnsjukvården 103 procent. Det är betydligt mer än vad rapporten hänvisar till som en rimlig nivå, säger Eva Tillman. Ytterligare en vårdavdelning? Södersjukhuset har tagit fram och följer en intern handlingsplan som ska leda till fler vårdplatser. Rekrytering av intensivvårdspersonal pågår för att förverkliga SÖS åtta nya vårdplatser för patienter som behöver avancerad övervakning och behandling, det vill säga intermediärvårdplatser. – Jag hoppas att landstingets utredning leder till att SÖS får resurser för att öppna ytterligare en vårdavdelning. Det är vad den ökade patienttillströmningen till Södersjukhuset måste leda till. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulrica Franzén, informationschef, Södersjukhuset, 08-616 10 76, mobil 070-484 10 76 Södersjukhuset har Nordens största akutmottagning och är inriktad på vård och forskning inom folksjukdomar. Sachsska Barnsjukhuset ingår också med 18 000 barn årligen som får medicinsk hjälp. Sjukhuset har 3 800 medarbetare och 600 000 stockholmare i upptagningsområdet, Av de omkring 100 000 personer som besöker akuten varje år läggs nästan 50 000 in. Varje år kommer 6 000 barn till världen på Södersjukhuset.