Nigabs pressrum

Langhe Rosso 2008 – ny skönhet från Nigab

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 09:36 CEST

Norra Italien är känt för magiska viner med det röda kungsvinet Barolo i spetsen. Strax söder om Barolo ligger Langhe. Vinerna från detta lilla område i distriktet Piemento är lika storslagna och begåvade med egenskaper som bara detta himmelska hörn i världen äger. Nu lanserar Nigab ännu ett smakfullt bevis på regionens storhet: Langhe Rosso 2008.

Till Piemonte vallfärdar mat- och vingastronauter från hela världen. Ingen annanstans har naturen begåvats med lika gynnsamma förutsättningar för livets goda. Här växer tryffeln som svampar i jorden, och på den geografiskt lilla ytan finns världens största koncentration av Michelin-restauranger.

Från Sydsluttningen i vingården Castellero i Roero-området kommer druvorna till Langhe Rosso 2008. Stockarna som är 20 år gamla har vuxit i en kalkrik jordmån. Den stora druvan i distriktet är nebiolo och Langhe Rosso 2008 blandas till 40 procent av denna, övriga är barbera 50 procent och dolcetto 10 procent. Tillverkningen är mycket traditionell. Druvorna skördas för hand och jäses i små tankar. Under de första fem dagarna av jäsningen rörs vinet om varannan timme dygnet runt. Vinet är lagrat i 12 månader på franska ekfat och klarnas med äggvita före buteljeringen.

Smakprofil
Langhe Rosso 2008 är ett djupt rubinrött, mineralrikt vin med en kryddig och fruktig doft som har inslag av tobak, färska örter och läder. Smaken är elegant med en ekig stram struktur och fyllig frukt med toner av rostad ek, jordgubbar, viol och lakrits. Langhe Rosso är ett sublimt ostvin som också klarar att berika en kryddig entrecote eller en klassisk söndagsstek.

Fakta om producenten
Lange Rosso 2008 tillverkas av Araldica som är en grupp av vinproducenter, vingårdar och ledande personer inom vinodling, vinmakning och distribution i nordvästra hörnet av Italien. Företagen har sin bas i Piemonte och kännetecknas av en kombination av modern produktion av ursprungstypiska viner. Araldica har nått stora internationella framgångar.

– Langhe, som egentligen är en kulle, är inte mer än 2 000 kvadratkilometer
– Med fler än 50 DOC(G) är Piemonte Italiens ledande vindistrikt för prestigeviner.
– Langhes huvudort är matstaden Alba, staden med den 100 tornen
– Distriktet är mycket väkänt för sina hasselnötter, Nutella, nougat och inte minst ”The white truffles of Alba”

Nr 269401 Langhe Rosso 2008 105 kr

Sortiment - Fast
Modul – T3
Lanseringsdatum – 2012-10-01

För mer info kontakta
Heléne Hjort
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.