Laninet AB

LaniNet först ut med molntjänster som kan säljas av kanalen

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 16:24 CEST

LANINET: LaniNet är den första distributören som börjar distribuera molntjänster via kanalen. Allt flera IT produkter börjar finnas som en tjänst istället för traditionell produktpaketering. Första tjänsten från LaniNet är LaniPass som erbjuder två faktors autentisering och lösenords återställning via mobiltelefonen.

LaniNet är en ledande distributör av kommunikation och IT säkerhets produkter. Bolaget distribuerar traditionellt välkända varumärken såsom Fortinet och Aruba. LaniPass är första steget att kunna erbjuda IT säkerhet som en molntjänst som säljs via bolagets återförsäljare. LaniPass är en två faktors autentisering och möjlighet att återställa lösenordet via mobil telefon.

Återförsäljaren som säljer tjänsten hjälper slutkunden att lägga upp mobiltelefon nummer i kundföretagets Active Directory eller liknade e-directory samt att konfigurerar anslutningen till LaniPass tjänstens system. LaniPass förbättrar säkerheten vid t.ex. inloggning till företagets IT-system.

– Vi har en ökande efterfrågan på olika slag av säkerhets relaterade och nätbaserade moln tjänster. Vi har utvärderat flera olika tjänster och valet för att lansera LaniPass som vår första molntjänst. LaniPass är en enkel tjänst att förstå och passar i princip alla slag av företag, säger Roland Andersson, VD på LaniNet AB. Att distribuera en tjänst via kanalen är något nytt och vi har fått ett positivt mottagande, säger han.

LaniNet har inte avsikt att börja konkurrera med sina återförsäljare och partners. Tanken med LaniPass är att erbjuda alla återförsäljare, oberoende storlek, möjligheten till att sälja molntjänster kostnadseffektivt.

– Vi har fått frågor från våra återförsäljare om vi nu börjar konkurrera på tjänster vilket är en berättigad fråga, säger Roland Andersson. Efter att vi förklarat vår affärsmodell så har vi fått bra gehör och även beröm för att även tjänster går att distribuera via kanalen, konstaterar Roland Andersson.

Mer information:

Helge Tiainen / LaniNet AB
helge@laninet.se

Tel +46 (0)8 400 151 20

LaniNet är distributör av IT-säkerhets- och kommunikationsprodukter och lösningar från ett flertal av marknadens ledande tillverkare. Produkterna spänner över nätverkssäkerhet, innehållskontroll av e-post- och webbtrafik, webbsäkerhet, lastballansering, DNS säkerhet, klientsäkerhet och återställning, säkra trådlösa nät, IP-telefoni inspelning, säkra accesslösningar och systemövervakning.