SU Inkubator

Lansering av högskolekurs inom entreprenörskap för doktorander på Stockholms universitet

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 08:00 CEST

Under maj genomförs för första gången en högskolekurs inom entreprenörskap för doktorander på Biologiska sektionen vid Stockholms universitet. Kursen arrangeras av SU Innovation.

– Det här har varit en dröm sedan en lång tid tillbaka och det är nu otroligt glädjande att vi får möjlighet att genomföra en entreprenörskapskurs för doktorander. Målsättningen är att vi under hösten ska kunna erbjuda kursen till alla doktorander och forskare vid Stockholms universitet, säger Christina Bendz, affärsutvecklare på SU Innovation och ansvarig för kursen.

– Jag är övertygad att det är mycket viktigt att alla våra doktorander har en kunskap om hur idéer kan skapa affärsmöjligheter och hur företag startas. Forskningen på universitetet genererar dagligen unika idéer, som kan vara svåra att värdera om de är kommersiella eller inte. Även för doktorandernas fortsatta karriär inom akademin eller näringslivet är kunskap och förtrogenhet i hur man formulerar, skyddar och kommunicerar affärsidéer enormt viktiga, säger Tore Bengtsson, Docent i fysiologi på Wenner-Grens institut och som har medverkat till att få till stånd kursen.

Introduktionskursen i entreprenörskap fokuserar på att utveckla idéer, som kommer ur forskningsresultat, till affärsmöjligheter. Under kursen går man igenom förutsättningar för att starta eget företag, men även alternativ som utlicensiering och samarbete med industriföretag. Under kursens gång får deltagarna också utveckla sin affärsplan.

Kursmoment som ingår är:
1) Idégenerering och formulering av affärsidé
2) Kommunicera och skydda din affärsidé
3) Finansiering och praktisk information kring företagsstart
4) Presentation av affärsplan

Mer information
Christina Bendz, affärsutvecklare på SU Innovation: 08-674 75 05, christina.bendz@innovation.su.se

-----------------
SU Innovation uppmuntrar och stödjer forskare, doktorander, studenter, alumner och entreprenörer att kommersialisera forskning och idéer till framgångsrika produkter och tjänster på marknaden. SU Innovation gör detta på uppdrag av Stockholms universitet som ett dotterbolag till SU Holding. www.innovation.su.se