decennium3 Nordic AB

LANSERING AV NY TJÄNST FÖR JÄMSTÄLLDA STYRELSER

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 16:05 CET

”BOARDING EFFICENCY NOW” – ett sätt att kliva 47 år i framtiden.

decennium3 är en marknadsledande aktör inom chefsrekrytering i Norden. Vi har över 20 års erfarenhet av att sätta rätt person på rätt plats. Utifrån en uppdragsgivares önskan eller kravspecifikation har vi letat, hittat, stärkt och förbättrat. Alla år i branschen har lärt oss en hel del. Bland annat följande: En likriktad ledningsgrupp eller styrelse med liknande världsbild har begränsade perspektiv och riskerar att fatta sämre beslut än en mer blandad. Chansen att gruppen väljer en lösning som inte rimmar med det gemensamma synsättet är nästintill obefintlig.

Om gruppen istället är blandad och bättre speglar samhället i stort, förbättras förutsättningarna att fatta välgrundade beslut. I en blandad grupp tvingas alla bli bättre versioner av sig själva. De behöver argumentera, förklara, lyssna och övertyga på ett annat sätt. En blandad grupp producerar därför andra sorters lösningar och alternativ. Idéer som den likriktade gruppen aldrig skulle kunna komma på. Jämställdhet handlar alltså inte om jämställdhet. Det handlar om effektivitet och lönsamhet.

VAD VILL VI?

Vi rör oss mot mer jämställda ledningsgrupper och styrelser. Men det går långsamt. Håller utvecklingen samma takt som nu når inte svenskt näringsliv sin fulla potential förrän om 47 år(!) För att snabba på utvecklingen lanserar vi en tjänst i Sverige och Finland som vi döpt till Boarding efficiency now. Helt kort går det ut på att vi handplockar (kvinnliga) kandidater som enligt vår mening kan tillföra effektivitet och ökat lönsamhetstänkande till styrelser.

Vi presenterar dem och berättar varför just de kan göra skillnad. Tjänsten är helt kostnadsfri och riktar sig främst till medelstora och stora bolag.

VARFÖR VILL VI?

decennium3 styrs i stor utsträckning av vita medelåldersmän med namn som Lennart, Björn och Lars. Under flera år har vi, precis som många andra, skjutit jämställdhetsfrågan framför oss med hjälp av de vanligaste argumenten.Till slut gick det inte längre att bortse från forskningsrapporter, tydliga strukturer och trender. Man kan säga att vår uppgift, att hjälpa företag och organisationer att bli bättre, hjälpt oss att gå från tvivlare till förespråkare. Igen, jämställdhet är ett sätt att nå ökad lönsamhet.

”Jämställdhet handlar alltså inte om jämställdhet. Det handlar om effektivitet och lönsamhet”

KONTAKT:

VD decennium3 AB