Latinamerikagrupperna

Lantarbetarfack träffar Systembolaget i Chile: Kräver att de tar ansvar för vingårdsarbetares situation

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 15:44 CEST

Pressmeddelande, den 8:e juni 2011

Representanter för Systembolaget besöker just nu Chile och Argentina som ett led i arbetet med monopolets etiska ansvar. De träffar bland annat lantarbetarfack från Chile, Argentina och Sydafrika i Santiago. Fackföreningarna kräver att få bli involverade i Systembolagets arbete med den uppförandekod som antas nästa år. Om inte det sker kommer koden helt att sakna trovärdighet, skriver de i en debattartikel i GP.

I en debattartikel i Göteborgs-Posten den 5:e juni skriver lantarbetarorganisationen Anamuri (Chile) och lantarbetarfacket Sikhula Sonke (Sydafrika) tillsammans med representanter från kampanjen Rättvis Vinhandel i Sverige:

Vin från Chile och Argentina är storsäljare i Sverige, men lantarbetare på vingårdarna lever i fattigdom, och arbetar under oacceptabla villkor. Osäkra anställningar, svältlöner, tolvtimmars arbetsdag och diskriminering av fackligt anslutna är en del av vardagen … För att den uppförandekod Systembolaget antar nästa år ska bli effektiv är det nödvändigt att lantarbetarna och deras organisationer är centrala i arbetet med koden.”

De skriver vidare: ”Tyvärr har Systembolaget valt att anta en uppförandekod kopplad till det europeiska företagssamarbetet Business Social Compliance Initiative, BSCI, som inte är öppet för fackföreningar eller civilsamhällets organisationer. Nu blir det ännu viktigare att lyssna till och involvera arbetare på andra sätt. Annars kommer Systembolagets etikarbete att sakna trovärdighet. ”

I debattartikeln presenterar organisationerna fem viktiga punkter för Systembolaget att tänka på inför resan, däribland att särskilt förbättra villkoren för kvinnliga säsongsanställda, och att redan nu kommunicera behovet av öppenhet om brister som framkommer vid inspektioner.

I dagens Expressen skriver Sonia Sagrado, själv säsongsanställd lantarbetare i Chile och vittnar om de tuffa villkoren där:
Under högsäsong jobbar vi mellan 10 och 14 timmar om dagen, under gassande sol, utan tillgång till toalett eller rinnande vatten. Det är ett tungt jobb, arbetet med sekatören ger ofta ledvärk och att bära hinkarna med druvor är påfrestande för axlar och rygg.”

Representanter från kampanjen Rättvis Vinhandel i Sverige finns också på plats i Chile under mötet med Systembolaget och en konferens av lantarbetare från Chile, Sydafrika och Argentina nu i veckan.

Viktoria Olausson bloggar från Chile här.

Kontakter i Chile
Latinamerikagruppernas journalist i Chile, Lisa Karlsson, kan nås på tel: +56 9 766 44 036. Hon kan också hjälpa till vid intervjuer av representanter från lantarbetarfacken.

Även Viktoria Olausson från Afrikagrupperna (viktoria.olausson@afrikagrupperna.se), Emil Boss från DFSA av SAC och Marlene Sosa Mercado (rattvisvinhandel@gmail.com) är på plats och kan nås via Lisas mobil.

För mer information om kampanjen:
www.latinamerikagrupperna.se/systembolaget

För mer information, kontakta:
Pontus Björkman, pressekreterare, Latinamerikagrupperna, pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se, 073-77 11 850

Åsa Eriksson, pressekreterare Afrikagrupperna, asa.eriksson@afrikagrupperna.se , 0735-93 91 39

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-7953842

Pontus Björkman, pressansvarig
pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-7711850

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.