Hushållningssällskapet

Lantbruksnära och praktiska lösningar på Borgeby Fältdagar

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 10:20 CEST

Imorgon är det äntligen dags igen! Nu väntar två mässdagar i fält för alla de som har lantbruk som främsta intresse och sysselsättning. Det är en riktig fackmässa med maskiner, grödor och massor av kunskap. Mötesplats för hela branschen.

Borgeby Fältdagar 2013 har tema växtskydd med fokus på lantbruksnära och praktiska lösningar.
Här finns både tematorg och kunskapstält där experterna är samlade för att ge svar på frågor kring hur man undviker resistens, strategier för integrerat växtskydd, krav i samband med kemisk bekämpning, funktionstest av sprutor och mycket annat. Miniseminarierna handlar om växtskydds-medel i vatten, sprutteknik och vattenskyddsområden och paneldebatten tar sig an frågor om framtidens växtskydd.

Bli klokare bland sådd kunskap
Våra guider gör spännande nedslag bland demoodlingarna som finns i hjärtat av mässområdet, exempelvis klumprotsjuka i oljeväxter och konkurrenskraften hos spannmål utifrån olika såtider, sorter och utsädesmängder.
– Här kan du se det senaste inom svensk växtodling, säger Erik Stjerndahl, vd för HIR Malmöhus och arrangör av mässan. Passa på att följa med någon av våra HIR-rådgivare på en guidad tur bland demoodlingarna. Det är unikt för mässan.

Seminarier för den kunskapstörstande
I år blir det föreläsningar om bland annat strategier för spannmålshandel på börsen, hur du får bättre betalt för skörden, biogödsel, vinster med biologisk bekämpning, skånska ostar, Baltic Deal, lönsamt jordbruk och mekanisk ogräsbekämpning i åkerbönor och ärter. Gropen är mer packad än vanligt, inte bara av besökare utan även av djupa spår. Radrensare och fastgödselspridare är årets demonyheter. Och som vanligt massor av andra maskiner i arbete.

Den positiva utvecklingen fortsätter för Sveriges största fältmässa. Missa inte den 15:e upplagan av Borgeby Fältdagar som slår nytt rekord med 342 utställare. Invigningstalare kl. 13.00 den 26 juni är Göran Holm, ny vd för Scan och styrelseordförande för branschorganisationen Livsmedelsföretagen som representerar över 800 matföretag.

Varmt välkommen!

Mässans öppettider: onsdag 26 juni kl. 9.00-19.00, torsdag 27 juni kl. 9.00-17.00

Hitta till mässan: Från E6:an ta avfart nr 21 eller nr 22. Följ skyltar ”Borgeby Fältdagar”.
Var ute i god tid. Köer kan förekomma.

Presskontakt Borgeby Fältdagar
Christina Persson, HIR Malmöhus tel. 046- 71 36 89, 0708- 16 10 89

Mässansvarig Borgeby Fältdagar
Karin Håkansson, HIR Malmöhus, tel. 046- 71 36 11

Borgeby Fältdagar i Skåne 26-27 juni 2013

2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa.
Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas.

Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.