SO, Arbetslöshetskassornas Samorganisation

Lantmännen Maskin presenterar PNEUMATICSTAR PRO från Einböck

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 11:04 CET

– ett nytt redskap för skötsel och hjälpsådd av vall.

Vall med högvärdigt fodergräs och klöver är grundlaget för ett bra grovfoder. Rätt skött ger vallen mer än dubbelt utbyte jämfört med ett extensivt bestånd och rätt skött kan vallens liggtid förlängas betydligt. PNEUMATICSTAR PRO från Einböck är en vidareutveckling av storsäljaren Pneumaticstar med maskinstationer, maskinringar och engagerade vallodlare som målgrupp.

Pneumaticstar Pro har extra kraftig ram och konstruktion med sladdplankor fram på redskapet före stödhjulen. Sladdplankornas särskilda trekantskonstruktion gör att jord och gödsel lyfts och fördelas i stället för att tryckas ned och täppa till markporerna.

De efterföljande fyra 6-axlade harvsektionerna, med en effektiv pinndelning på 2,5 cm, myllar gödsel och insådd, luftar jord och grässvål och stimulerar gräsets bestockning.

Varje sektion är centerupphängd för optimal markanpassning som tidigare, men på Pneumaticstar Pro är sektionerna dessutom infästa i en parallellogram med hydraulisk nivå- och tryckutjämning. Detta möjliggör en mycket aggressiv bearbetning av vallen samtidigt som redskapet bibehåller en optimal markanpassning och bearbetar vallen likartat över hela arbetsbredden, även under svåra förhållanden. Tryckutjämningen ger dessutom redskapet en lugn och stadig gång, även vid höga arbetshastigheter.

Frösåmaskinen för luftassisterad hjälpsådd och insådd av vall eller fånggröda är densamma som på Pneumaticstar. Ett redskap som sedan början av 90-talet bevisat sin överlägsna precision och tillförlitlighet.

Bilder finns för nedladdning på www.lantmannenmaskin.se under Pressbilder för nedladdning.

För frågor, kontakta gärna Lars Scheltin, produktchef, Lantmännen Maskin AB, tel. 040 38 64 63.

Fakta Lantmännen
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 medarbetare och omsätter 36 miljarder kronor. Koncernen är verksam i alla delar av värdekedjan, från jord till bord. Bland Lantmännens varumärken finns Axa, Bageri Skogaholm, Doggy, Go Green, Gooh, Hatting, Kronfågel, Kungsörnen, Schulstad och Weibulls. Läs gärna mer på www.lantmannen.com.

Lantmännen Maskin är ett av Lantmännens affärsområden och representerar bland annat varumärkena Valtra, Fendt och Claas. Lantmännen Maskin ansvarar för hela kedjan från inköp till försäljning och har, genom sina dotterbolag, distributionsansvar för Danmark och Norge. Antal anställda är 900 och omsättningen beräknas uppgå till 4,5 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannenmaskin.se