Kukkolaforsen Turist & Konferens AB

Lapsenkirja med fenorna i den Tornedalska myllan

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 09:34 CET

Sigge-Siika – lastenkirja, jolla on evät vahvasti Tornionlaaksossa

Barnboken "Se upp Sigge Sik" Har nu blivit översatt till meänkieli, tornedalsfinska..

Pressrelease måndag 16/12 kl. 11.00 Kukkolaforsen Turist & Konferens

”Varo Sigge Siika” on neljästä yhdeksään vuotiaille lapsille suunnattu kirja, jolla on selkeä tavoite: lisätä lasten tietoutta Tornionlaakson kalakannasta ja kalastuskulttuurista. – Toivomme löytävämme lukijoita lähialueelta mutta haluamme tavoittaa myös ne henkilöt, jotka vierailevat seudulla tai pitävät Tornionlaaksoa mielenkiintoisena alueena, sanoo Svante Spolander, joka on ollut vastuuhenkilö tämän opettavaisen tarinan julkaisuprosessissa. Kirjan julkaiseva yhdistys on nimeltään ”Patans och Sikens vänner” (Patojen ja Siikojen ystävät). Kirjan mahdolliset tuotot suunnataan suoraan Tornionlaakson kalastuskulttuurin säilyttämiseen ja kestävän siiankalastuksen kehittämiseen. – Kirjan julkaiseminen on tälle alueelle suunnattu pieni hyväntekeväisyyshanke, kertoo Svante tyytyväisenä.

Hasse Stenudd ja Mona Mörtlund ovat kääntäneet kirjan meänkielelle. – Meille on tärkeää että kirja julkaistaan myös meänkielellä, koska kieli on osa kulttuuriperintöämme. Suunnitteilla on myös toinen kirja Sigge-siiasta. Kirjassa tullaan seuraamaan Siggen matkaa merelle isäänsä etsimään.

Oppiminen voi tapahtua monella eri tavalla. Toivomme tämän kirjan avulla herättävämme lasten innostuksen ja kiinnostuksen sen sijaan että täyttäisimme kirjan sivut tylsällä faktatiedolla. Kuulemalla tarinan, katsomalla Karin Söderholmin loistavaa kuvitusta ja lukemalla faktaruudut toivomme lasten saavan mukavan oppimiskokemuksen, kertoo Siggen tarinan kirjoittanut Helena Renström. – On erittäin tärkeää lisätä lasten intoa lukemiseen, oppimiseen ja omatoimiseen tiedon etsimiseen sillä trendit näyttävät lukutaidon olevan laskussa tietyissä ryhmissä samalla kun lastenkirjojen lainaus kirjastosta on laskussa. Mikäli kirjaa halutaan käyttää opetuksessa, voi valmiin mallin pohjalta soveltaa sisältöä koulujen opetussuunnitelmaan 1-3 luokkalaisille, jatkaa Helena Renström.

– Kirjan tekeminen oli todella hauskaa. Olemme yhdessä Svanten kanssa miettineet ja kehittäneet kirjan sisältöä jotta oppiminen tapahtuisi vauhdikkaasti sekä kuvien että tekstien avulla, sanoo Karin Söderholm, joka on toiminut kirjan kuvittajana. Mutta kuinka voidaan tietää oppivatko lapset tällä tavalla? – Meidän omat lapsemme ja Svanten lapsenlapset ovat toimineet testiryhmänä eikä kukaan ole vielä väsynyt tarinaan. Heillä kaikilla on kova halu saada lisää tietoa Siggestä. Juuri siihen olemme pyrkineet, naurahtaa Karin lopuksi.

Yhteystiedot: Svante Spolander
svante@spolander.com, +46 70 667 5578.

Karin Söderholm  Helena Renström

Hälsningar från Bastuns och Sikens Rike