Gotlandssnus AB

Larmet: Snuset kan ta slut till midsommar

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2016 08:18 CEST

Snuset kan ta slut till midsommar!

Nya, plötsliga regler för etiketter på snusdosan gör att produktionen kan tvingas upphöra 20 maj.

– Det finns ingen chans att vi hinner ställa om produktionen. Vi sitter i krismöte just nu, säger Henrik Jakobsson, vd på Gotlandssnus.

Efter beslut från EU skickade Folkhälsomyndigheten i tisdags kväll ut riktlinjer till landets snusproducenter om nya regler för varningsetiketter på snusdosor.

Men kruxet är att de nya reglerna träder i kraft redan 20 maj - om bara drygt tre veckor.

Då blir det olagligt att sälja snus ur dosor som är producerade efter det datumet och som inte har de nya etiketterna. Bara snus som är tillverkat innan 20 maj och som redan lämnat fabrikerna får säljas - så länge lagret räcker.

Patrik Strömer är generalsekreterare i Svenska snustillverkarföreningen.

– Det här är ett smygdråpslag. Vi måste ha en längre övergångstid, säger han

Han förutspår att snuset i befintliga lager 20 maj kommer att räcka fram till midsommar.

– Tre, fyra veckor, kanske till midsommar, säger han.

Stopp i produktionen

Henrik Jakobsson är vd på Gotlandssnus, ett av de mindre bolagen på marknaden och som tillverkar runt 100 000 dosor i veckan. Han är mycket bekymrad över de nya direktiven som kan komma att stoppa hela produktionen.

– Vi kommer inte att hinna tills dess. Det är orimlig tid. Det är helt omöjligt. Jag förstår inte hur de tänker, säger han.

Att byta etiketter är svårare än det låter, menar han. Det handlar om ny design av etiketter, beställning hos tryckeriet, leverans och omställning av maskiner. Tidigare har det räckt med att snusdosor haft en varningsetikett på undersidan, men nu måste även kanten förses med varningstext, på den så kallade banderollen.

– Det kommer inte att funka, säger Henrik Jakobsson.

Han berättar att man på företaget sitter i krismöte för att hantera problemet.

– Vi har inga nya etiketter så vi får inte producera snus efter 20 maj, säger han.

Det lager som hans företag kommer att ha tillverkat fram till 20 maj kommer bara att räcka ytterligare några veckor. Sen är det slut på Gotlandssnus i butikerna.

Henrik Jakobsson ifrågasätter inte förslaget i sig, men undrar varför Folkhälsoinstitutet skickat ut de nya riktlinjerna så sent.

Regeringens fel

Josefin Jonsson är enhetschef på Folkhälsoinstitutet och ansvarar för tobaksfrågor. Hon skyller senfärdigheten på riksdag och regering som dröjt i att fatta beslut i frågan.

Hon berättar att det nya EU-direktivet, som kom för två år sedan, har krävt ändringar i den svenska tobakslagen.

– Om vi ska kunna agera så måste vi ha en av regering och riksdag beslutad lag och förordning och de fick vi i mitten i april, förklarar hon.

– Då fick vi möjlighet att besluta om föreskrifter om det här, och det har vi gjort väldigt snabbt, säger Josefin Jonsson.

Swedish Match är giganten på den svenska snusmarknaden och kontrollerar runt 70 procent. Även där är man skeptisk till möjligheten att ställa om etikettmärkningen till 20 maj.

– Vi kommer inte att hinna med att ställa om produktionen. Det här är mycket anmärkningsvärt, säger Patrik Hildingsson på kommunikationsavdelningen på Swedish Match.

Han fruktar en snusbrist efter 20 maj.

– Snus är en färskvara. Vårt lager kommer bara att räcka några dagar. Vi kommer att se en situation där samtliga märken inte finns på marknaden, säger han.

Frysa in snus

Han rekommenderar nu svenska snusälskare att för säkerhets skull hamstra - och frysa in snus.

– Det gör jag själv med fördel under sommaren. Jag tycker det är gott med en kall prilla från frysen, säger han.

Patrik Strömer på Svenska snustillverkarföreningen upplever att svenska snusare är en hunsad grupp.

– Ja, politiskt är vi det av vår nuvarande regering, säger han.

Gotlandsnus AB
Fax: 0498-200 999