Miljöpartiet de gröna

Lars Ångström kritisk till miljöförstörande försvarsövning

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 12:03 CET

Trots att all verksamhet inom försvaret ska ha ett miljöperspektiv kommer samtliga 600 fordon i storövningen att drivas på fossila bränslen, kritiserar Lars Ångström, Miljöpartiets de Grönas riksdagsledamot i försvarsutskottet.

I dag startar försvarsmaktens jätteövning Combined Challenge som genomförs från Kungsholmen i centrala Stockholm ner till Linköping fram till den 26 mars. Transporterna som sker med 600 fordon använder uteslutande fossila bränslen och beräknas släppa ut över ettusen femhundra (1 500) ton av den klimatförstörande växthusgasen koldioxid. Inte ett enda fordon kommer drivas av förnyelsebar energi.

- Att genomföra en så här stor övning utan att göra en klimatbedlömning och frångå sin egen miljöpolicy är helt oacceptabelt, säger Lars Ångström.

Försvarsmaktens miljöpolicy slår fast att citat: I försvarsmakten bedrivs ett aktivt miljöarbete i syfte att minska påverkan på miljön i verksamheten. I all verksamhet ingår miljöaspekterna som en viktig del i planeringen och genomförandet, slutcitat.

- Det går inte att skylla på att det skulle vara svårt att väga och ta hänsyn till miljöaspekterna, även om övningen är stor. Hela det gigantiska vinter OS i Turin och fotbolls-VM i Tyskland är klimatneutrala, säger Lars Ångström.

Lars Ångström har lämnat in tre skriftliga frågor till försvarsminsitern om försvarsmaktens miljöansvar som återfinns under vinjetten skriftliga frågor på www.larsangstrom.nu

Kontakt: Lars Ångström, 070 538 78 04
Mattias Bengtsson, pressekretare, 0736-27 53 83