Lars Bäckström (v): Cheferna måste ta sitt samhällsansvar i lönefrågan

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2003 15:15 CEST

En rapport från Förtroendekommissionen publicerad i media idag visar att de svenska direktörernas löner stigit med 70 procent under perioden 1997 till 2002.
I en kritisk kommentar konstaterar Vänsterpartiets ekonomiske talesman i riksdagen Lars Bäckström:
- Detta är inte rimligt och det är något helt annat än vad till exempel de lågavlönade kommunalanställda kvinnorna fått nöja sig med under samma period.

Samtidigt varnar Medlingsinstitutets chef Anders Lindgren för att löneutvecklingstakten är snabbare i Sverige än i omvärlden, vilket enligt Lindgren på sikt kan hota jobben. Medlingsinstitutets chef anser att den genomsnittliga löneökningstakten som idag ligger på 4 procent måste ner i 3,5 procent för att jobben ska tryggas.

Oavsett vad man anser om Lindgrens linje så förstår alla att chefernas löneökningar på 70 procent eller mer försvårar en balanserad lönebildning. Chefernas löneökningar riskerar att än en gång tända eld på inflationsbrasan.

Därför vore det välgörande om näringslivets organisationer och förbund - och inte minst cheferna själva - tar sitt samhällsansvar och backar hem från sina krav på överdrivna lönehöjningar, konstaterar Lars Bäckström.

För vidare information:
Lars Bäckström, Gruppledare och ekonomisk talesman