Orrefors Kosta Boda AB

Lars Hellsten på Smålands Museum

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 10:55 CEST

FLÖDE 4 – De första 40 åren

Utställning med Lars Hellsten på Smålands museum – Sveriges glasmuseum 10 oktober – 7 november 2004

Utställningen visar ett urval av föremål som Lars Hellsten har skapat under sin 40-åriga verksamhet som glaskonstnär.

Efter sin utbildning på Konstfack till skulptör och keramiker anställdes han 1964 – 72 på Skrufs glasbruk, där han väckte nationell uppmärksamhet med sina tunna, meterhöga kristallslott. Hellstens fantasibyggnader med pittoreska torn gjorde honom snabbt till en av de främsta företrädarna för 60-talets nybarocka glasstil.

När han 1972 kom till Orrefors glasbruk förde han med sig sin mångåriga erfarenhet av gjutning i former av järn eller aluminium. På Orrefors blev Hellsten känd för sina kraftfulla, gjutna kristallskulpturer, som han utvecklade i 30 år.

Naturen är en av Hellstens viktigaste inspirationskällor vilket märks bland annat i Eden-servisens lövformer eller i hans gjutna ”Mussla”. Karakteristiskt för Lars Hellstens glas är förutom den återkommande klotformen, den blåa färgen. I Orrefors har man till och med kallat upp en viss nyans efter honom, ”Lasse-blå”.

Utställningens titel anspelar på kristallglasets flödighet och egen vilja till pulserande liv. Själv har Hellsten alltid betonat betydelsen av glasets inneboende och egensinniga egenskaper.
Med en glimt i ögat berättar han att han ser de första 40 åren av sin verksamhet bara som en början för alla idéer och påhittiga experiment som kvarstår att förverkliga.

För ytterligare information, kontakta Maja Heuer, Smålands museum – Sveriges Glasmuseum 0470-704220, mobil 070-7554462, maja.heuer@smalandsmuseum.se , Karin Sköldberg, pressansvarig Orrefors Kosta Boda AB, mobil 070-5433210, karin.skoldberg@orrefors.se