Sandvik AB

Lars Josefsson ny chef för Sandvik Mining and Construction Anders Ilstam ny vice VD i Sandvik AB

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2003 08:48 CEST

Lars Josefsson har utsetts till ny chef för affärsområde Sandvik Mining and Construction och medlem i Sandviks koncernledning från 1 januari 2004. Lars, 50 år och civilingenjör, är idag VD för ALSTOM Sweden med 3 000 anställda och en omsättning på 7 000 MSEK med verksamhet inom kraftgenerering. Han har lång erfarenhet från ledande befattningar inom ABB STAL och ABB.

Anders Ilstam, som varit chef för affärsområde Sandvik Mining and Construction sedan 1998 och medlem i koncernledningen, har utsetts till vice verkställande direktör i Sandvik AB från den 1 januari 2004.

Ytterligare information kan erhållas av Lars Pettersson, VD och koncernchef i Sandvik AB, tel 026-26 10 02

Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 50 000 MSEK.

Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik- koncernen och världsledande leverantör av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggnings-arbeten. Omsättningen är 14 000 MSEK och antalet anställda cirka 8 600. Väletablerade varumärken är Sandvik, Tamrock, Toro, Rammer, EJC, Voest-Alpine, Eimco, Driltech, Roxon, Mission, Sandvik Smith etc.