Folkpartiet

Lars Leijonborg: Pagrotsky bör göra avbön eller avgå

Pressmeddelande   •  Jul 24, 2003 11:31 CEST

- I rollen som näringsminister ingår att med kraft verka för att de svenska företagen får jämbördiga konkurrensvillkor med utlandet och att Sverige är attraktivt för utländska investeringar. Frågar man företagarna kräver dessa uppgifter att man verkar för att euron införs också i Sverige.

Det säger folkpartiledaren Lars Leijonborg med anledning av näringsminister Leif Pagrotskys uttalanden idag..

- Euron är bra för företagandet i Sverige ? därför är det närmast en skyldighet för Svenskt näringsliv att säga vad de tycker inför folkomröstningen. När Leif Pagrotsky nu hotar företagarorganisationen med repressalier för att de ska tystna överskrider han vida sina befogenheter och missbrukar sin roll som näringsminister, fortsätter Lars Leijonborg.

- Leif Pagrotsky är naturligtvis oförhindrad att säga sin mening inför folkomröstningen, men problem uppstår när han blandar ihop sin privata mening med sin roll i regeringen eftersom regeringen inte delar hans åsikter när det gäller euron.

- Fram till folkomröstningen kommer, efter det som nu hänt, ingen veta om Pagrotsky talar som regeringsledamot eller som privatperson. Det gör hans situation ohållbar, därför bör han göra avbön eller avgå.

Therése Pehrsson, bitr. Pressekreterare (fp)