Leksands IF Ishockey

Lars Liljegren blir ny VD för Leksand Strand AB

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 15:38 CEST

Lars Liljegren blir ny VD för Leksand Strand AB. Han tillträder tjänsten den 1 oktober.

Lasse Liljegren kommer närmast från en tid som egenföretagare, då han hjälpt både större och mindre företag med affärsutveckling. Ett av uppdragen har varit som projektledare i och med LIF:s övertagande av Leksand Strand. Lasse har en mycket bred bakgrund inom besöksnäringen, och lång erfarenhet av arbete i olika ledande positioner.

Leksand Strand går nu in i en intensiv utvecklingsfas. 35 nya hus (70 lägenheter) har börjat byggas. Dessutom tar företaget över restaurangverksamheten, som tidigare varit utarrenderad.
- Vi har stora planer och ambitioner med Leksand Strand, förutsättningarna finns. Anläggningen har redan utvecklats, mycket tack vare Lasse Liljegrens goda arbete, samtidigt är det bara början i vår vision att göra Leksand Strand till en av Sveriges starkaste turistanläggningar, säger Håkan Åman som i koncern VD-rollen inom LIF ser det som naturligt med en separat VD för Leksand Strand.

- Vi har en målsättning att vara duktiga inom alla våra verksamheter och då är högsta prioritet att omge sig med rätt människor. Lasse har med tydlighet under sin projekttid visat att han är rätt person för VD-jobbet på Leksand Strand, fortsätter Åman.

- Riktigt skoj att få arbeta med ett sådant här positivt och omfattande projekt. Jag har varit med i nästan ett år, och känner verkligen för företaget, och de som arbetar i det, säger Lasse Liljegren.

Först på agendan?
- Nu närmast har första etappen av byggnationerna kommit i gång. Parallellt med det tar vi över restaurang-verksamheten och uppgraderar bokningssystemet. Mat och servicenivå är två viktiga pusselbitar inför framtiden som betyder mycket för semesterupplevelsen. Det här behöver vi göra klart redan nu eftersom det ska kunna förbokas inför nästa sommar. Det blir full fart framåt.

Din relation till Leksand?
- Jag och Catarina (fruN) hade bott på många olika ställen, både i Sverige och utomlands, innan vi träffades och flyttade hit 1996. Vi har trivts sedan första stund. Leksand är "hemma".

Fakta, Leksand Strand AB
150 stugor och lägenheter (ska bli över 300, merparten med god året runt standard)
500 campingplatser varav 250 med el.
Antal anställda: 5-30 beroende på säsong (ökar i och med övertagande av restaurang)
Omsättning 2007: 12 miljoner
Antal gästnätter 2007: 131.000
Anläggningens yta: 330.000 kvm

Lasse, tidigare:
Marknadschef, Siljan Turism
Marknadschef Gesundaberget (Tomteland, Gesundaberget, Sollerö Camping & Stugby m..m.)
Försäljningsansvarig och produktutveckling, Kolmårdens Djurpark
Försäljning och produktutveckling, Viking Line
Reseledare, stationerad i Österrike, STS Alpresor
Initiativtagare och flerårig projektledare för Sverigeresor - ett nationellt- och internationellt samarbete mellan Svensk besöksnäring och IKEA.
Vann, med Siljan Turism, nationella marknadsföringspriset TRIP Award, 2006Före karriär"ckling av Arenan.

t så känns det dock som samhället tappat lite i ambitionsnivå, men det får vi väl se till att rä.

Lite övrigt om Lasse:

39 år
Gift med Catarina
Tre barn (Anni, Anders och Adam) och stor hund (Dante)
Bor i Tibble sedan 1996.

Tidigare har Lasse provat på en hel del, från butiksbiträde och finsnickare till lärarvikarie och administratör på ett stålföretag i Chicago. Han är före detta handbollspelare, simlärare, skidguide, fallskärmshoppare och säkerhetsutbildad för oljeborrning. På fritiden är det familj, hus och träning som blandas med uppdrag i ideella föreningar (bl.a. som tidigare ordförande i Tibble byförening) samt uppdrag som kyrkbåtsstyrman. Passionen är (förutom frun Catarina så klart) utförsåkning.

För mer information:

Lasse Liljegren, tillträdande VD Leksand Strand, tel: 070-607 06 77