Vänsterpartiet Göteborgs Stad

Lars Ohly håller torgmöte på Kungsportsplatsen: Med vänsterpartiets politik kan 4000 hyresrätter per år byggas i Göteborg

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 09:10 CEST

Lars Ohly håller torgmöte på Kungsportsplatsen kl. 16-17 fredag 26 september :

Med vänsterpartiets politik kan 4000 hyresrätter per år byggas i Göteborg

Det råder stor brist på hyreslägenheter med rimlig hyra. För att få fart på byggandet av hyreslägenheter vill Vänsterpartiet inrätta en bostadsfond som ger stöd till nya energisnåla bostäder.

Vänsterpartiet föreslår att staten ska anta ett nationellt mål att bygga 20 000 hyresrätter varje år. Ungefär 20 procent dvs. 4000 hyreslägenheter per år skulle kunna byggas i Göteborg. Det skall jämföras med de 3000 bostäder per år vänsterpartiet mäktar med i den kommunala budgeten. För att minska klimatpåverkan vill Vänsterpartiet införa en norm som säger att alla nya flerbostadshus som byggs efter 2010 skall vara så kallade lågenergihus eller passivhus.

De andra partierna i Göteborg tror att de kan lösa trångboddheten genom att skriva regler om hur många man får bo i varje lägenhet. Vänsterpartiet visar hur man kan bygga nytt billigt och hållbart.

Förslagen presenteras av Lars Ohly, partiledare, och Marie Lindén, kommunalråd, vid ett torgmöte kl. 16.00-17.00 på fredag 26 september på Kungsportsplatsen.

Media hälsas välkomna.

För mer information kontakta:
Kristoffer Housset, pressekreterare för Lars Ohly, 0761-45 42 02

Marie Lindén, kommunalråd i Göteborg. Telefon: 0706-53 53 57