Lars Ohly och 60 vänsterpartister åker till Köpenhamn

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 07:35 CET

12-13 december kommer Lars Ohly och över 60 andra vänsterpartister från hela landet att vara i Köpenhamn där FN:s toppmöte om klimatförändringar äger rum.

– Nu måste det bli ett slut på den rika världens fossila festande på de fattigas bekostnad. Människor dör redan på grund av klimatförändringarna. Därför måste Köpenhamnsmötet resultera i ett bindande, rättvist och ambitiöst avtal, säger Lars Ohly.

– Vi kräver bindande utsläppsminskningar för rika länder på minst 30-40 %. Dessutom måste rika länder ge ett omfattande stöd som klimatskadestånd till utvecklingländerna. Vi föreslår införande av nationellt klimatbistånd utöver det nuvarande biståndet och globala avgifter på flyg, sjöfart och utsläppshandel, säger Lars Ohly.

– Vi ska delta i den stora klimatdemonstrationen på lördag och på folkrörelsernas klimatmöte KlimaForum09. Förhoppningsvis kan vi sätta press på FN-mötet vars beslut innebär liv eller död för miljoner människor, avslutar Lars Ohly.

Kontakt: Kristoffer Housset, pressekreterare till Lars Ohly 076-1454202.