Lars Ohly uppmanar SJ:s vd Jan Forsberg: - Förklara ert agerande mot facket!

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 14:40 CEST

Fackföreningen SEKO har gått ut med information till arbetsplatserna om de fackliga konsekvenserna av förslagen om höjd och obligatorisk A-kassa. Arbetsgivaren har rivit ned informationen från fackets anslagstavlor. Lars Ohly kräver en förklaring av SJ:s vd Jan Forsberg.

Förslaget från högerblocket om höjd och obligatoriska A-kassa är ett hårt slag mot den fackliga organiseringen. Många skulle få svårt att klara av både avgiften till facket och en höjd obligatorisk A-kassa. I kombination med borttagen avdragsrätt för fackföreningsavgifter är risken uppenbar att många skulle tvingas välja bort det fackliga medlemskapet.

Att en facklig organisation informerar sina medlemmar om detta är en självklarhet. Att ett statligt ägt bolag försöker förhindra denna information är mycket anmärkningsvärt. Vid SJ:s kundtjänst i Krylbo rev arbetsgivaren ner informationen från fackförbundet SEKO:s anslagstavla. Man hävdar att informationen är valpropaganda och därmed inte får spridas på arbetsplatsen.

-SJ måste förklara sitt agerande, säger vänsterpartiets ledare Lars Ohly. Är det verkligen arbetsgivarens sak att censurera facklig information eller avgöra vad den ska innehålla? SJ:s vd Jan Forsberg har anledning att förklara sin syn på yttrandefrihet på arbetsplatserna.

-För mig är detta bara ytterligare ett bevis på den antifacklighet sprider sig. Det är mycket obehagigt men visar samtidigt att det är viktigare än någonsin att ta strid för fackliga rättigheter och demokrati och yttrandefrihet på arbetsplatserna, avslutar Lars Ohly.

För mer information:

Ohlys pressekreterare, Titti Berg 070-662 91 06