Lars Ohly (v):- Turkiet måste släppa de kurdiska ledarna!

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2003 15:47 CEST

Turkisk polis anhöll igår söndag två kurdiska partiledare. Anledningen sägs vara att de båda närvarat på en kurdisk kulturfestival i staden Gelsenkirchen i Tyskland. De anhållna partiledarna är Tuncer Bakirhan från DEHAP och Ahmet Turan Demir från ÖTP.

- Turkiet måste omedelbart släppa de båda partiledarna, säger vänsterpartiets representant i riksdagens utrikesutskott, Lars Ohly.

- Den svenska regeringen bör kräva Bakirhans och Demirs omedelbara frigivning, fortsätter Lars Ohly. Turkiet måste få klart för sig att försöken att begränsa politiska oppositionsledares rörelsefrihet aldrig kan accepteras. Med sådana åtgärder kommer alla relationer mellan Turkiet och Sverige att försvåras.

Såväl DEHAP som ÖTP har tidigare hotats av förbud att verka som politiska partier. På många platser har turkisk militär trakasserat politiskt aktiva och omöjliggjort demokratiskt oppositionsarbete. Inom den europeiska unionen pågår en diskussion om när Turkiet ska få påbörja medlemskapsförhandlingar med EU.

- Dessa händelser visar att Turkiets regering inte insett vilka krav som ställs på ett land som vill betraktas som demokratiskt. Signalen måste därför vara tydlig från EU och Sverige: Sluta trakassera kurdiska politiker! avslutar Lars Ohly.

För upplysningar, ring Lars Ohly 070-585 58 55.