Alfa Laval Nordic AB

Lars Renström ny VD och koncernchef för Alfa Laval

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2004 11:12 CEST

Alfa Lavals styrelse har idag utsett Lars Renström till ny VD och koncernchef för Alfa Laval koncernen. Lars Renström är idag VD och koncernchef för Seco Tools, en ledande leverantör av verktyg till maskinindustrin runt om i världen. Företaget är noterat på Stockholms Börsen.

“I enlighet med tillkännagivandet i januari har Sigge Haraldsson, VD och koncernchef för Alfa Laval, beslutat utnyttja sin möjlighet att gå i pension vid 60 års ålder mot slutet av året,” säger Anders Narvinger, Alfa Lavals styrelseordförande. ”Det är med stor glädje som jag idag kan presentera en högst kvalificerad ersättare till Sigge Haraldsson.”
Lars Renström har en gedigen och framgångsrik karriär från ett antal välkända svenska industriföretag. Han har haft olika chefsbefattningar under 80- och 90-talet på ABB och Ericsson. 1997 började han på Atlas Copco som VD och divisionschef för Rock Drilling Tools. Han utsågs till VD och koncernchef för Seco Tools, där han började 2000.
”Under Sigge Haraldssons ledning har Alfa Laval utvecklats utomordentligt väl och Lars Renström kommer att fortsätta detta framgångsrika arbete, med samma fokus på lönsam tillväxt,” säger Anders Narvinger.
“Jag ser med spänning fram emot att börja på Alfa Laval, som är ett av de klassiska svenska kvalitetsföretag med produkter som har en hög global marknadsandel,” säger Lars Renström. ”Jag är imponerad av förändringen som Alfa Laval har gått igenom under de senaste fem åren, en fördubblade rörelsemarginal är bara ett uppenbart bevis på processen.”
Den exakta tidpunkten för Lars Renströms tillträde diskuteras.

Lars Renströms CV och foto finns under “Press” på alfalaval.com.

Om Alfa Laval:
Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separation och flödeshantering.
Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.
Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen.
Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2003 en omsättning på cirka 14 miljarder SEK och omkring 9 400 anställda.
För mer information besök företagets hemsida www.alfalaval.com.

För mer information kontakta:
Peter Torstensson, Informationsdirektör

Anders Narvinger, Styrelseordförande