Socialdemokraterna

Lars Stjernkvist: - Både ja- och nejsidan måste ta avstånd från främlingsfientliga inslag i eurodebatten

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2003 12:21 CEST

- Både ja- och nejsidan måste ta avstånd från främlingsfientliga inslag i eurodebatten.

Socialdemokraternas partisekreterare kommentar idag den debatt som förs i kölvattnet av den av Expressen publicerade debattartikeln av Sverigedemokraterna. S-kvinnors ordförande Nalin Pekgul har uttalat att hon tycker att det är viktigt att övriga på nejsidan tydligt förklarar att de känner till att de krafterna finns också på nejsidan, men att man inte vill ha med dem att göra.

Lars Stjernkvist säger i en kommentar till den debatt som följt:

- Det är tråkigt att man medvetet eller omedvetet vantolkar Nalin Pekguls uttalande. Hon har inte anklagat Maud Olofsson eller någon annan för att vara rasist. Självklart och verkligen inte.

- Det Nalin har gjort är tvärt om. Hon har tagit upp något som borde oro både ja- och nejsidan i folkomröstningen. Både i Sverige och övriga EU försöker högerextrema partier och främlingsfientliga krafter utnyttja och exploatera EMU och Euromotståndet för sina syften. Detta måste vi gemensamt ta avstånd ifrån .

- Utvecklingen i Danmark visar att oron tyvärr inte är obefogad. Om detta måste vi få resonera för att förhindra att främlingsfientligheten växer i EU-motståndets kölvatten. Allt som kan ge en grogrund för sådana krafter har vi som demokratiska partier en skyldighet att bekämpa och ta tydligt avstånd ifrån - vare sig vi tänker rösta ja eller nej till euron den 14 september. Kampen mot främlingsfientlighet och rasism kommer Socialdemokraterna att fortsätta driva så länge det behövs, avslutar Lars Stjernkvist.

Anna A Forsberg, Presschef