Lars Stjernkvist inför rasistdemonstration: - Stanna hemma, antirasister!

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 14:21 CET

Inför årsdagen av mordet på en nynazist i Salem har rasister och främlingsfientliga organisationer och partier uppmanat sina medlemmar och sympatisörer att demonstrera i Salem. Samtidigt har antirasister sagt att man ämnar genomföra motdemonstrationer. Polisen befarar bråk.

Nu uppmanar därför Socialdemokraternas partisekreterare Lars Stjernkvist antirasisterna att stanna hemma.

- Vid läsning av utskick och hemsidor från antirasisterna kan man inte bli annat än oroad över att de kommer att göra precis vad rasisterna vill – nämligen att möta våld med våld. Jag delar antirasisternas avsky för nynazister och andra som nu ska demonstrera i Salem. Samtidigt vore det oerhört olyckligt om en motdemonstration skulle leda till att rasisterna dels får framstå som offer och utsatta, dels får mer uppmärksamhet än de förtjänar. Bråk och uppmärksamhet är precis vad rasisterna vill uppnå.

- Jag vill därför uppmana alla kloka antirasister att stanna hemma. Det vore viktigt inte minst för deras egen trovärdighet. Kampen mot rasism och främlingsfientlighet stärks inte av att gatuslagsmål uppfattas som en legitim protestform.

Daniel Färm

Pressjour (kvällar och helger)