Tedestrand coaching AB

Laser eller kniv? Lobotomi är lobotomi!

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 09:54 CEST

Laser botar knarkande råttor, skriver Aftonbladet...

Lobotomi är lobotomi oavsett om det är kniven eller laser som gör jobbet. Att forskningen går att detta vansinniga håll har en naturlig orsak. Vi har inga behandlingsmetoder som fungerar eftersom vare sig forskarna eller de som ger forskarna uppdrag har förstått att psyket tillhör komplexitetens område och kräver en visuell överblick. Vårt tänkande är är vilse i terrängen och handlingarna blir därefter.

Lösningen finns överallt i vår omgivning, kartor, ritningar etc etc. Men vi har fastnat i ett tänk som driver oss längre och längre från lösningen. Detta innebär att vi försöker se psyket som något tekniskt, som ska lösas genom ett enkelt ingrepp, Det är en illusion, en farlig illusion som givetvis inte kommer att lösa några problem alls utan lurar oss att tro på något som i grunden är vansinnigt.

Psyket är komplext. Allt som är komplext måste byggas upp, återskapas eller orienteras igenom i en noggrann process där en visuell överblick visar vägen.

Psykologi kan inte lösas genom kirurgi, tro eller trixande, psyket är komplext och måste respekteras och behandlas därefter.

Ett annat område där man är inne på samma tokiga väg är fetmaepidemin pga. överätning och livsstilsproblem som skapats eftersom psyket förfallit. Det försöker man lösa genom operationer som skapar nya problem. Det kommer att bli värre inom alla områden där problemet är psykiskt om vi inte tar till oss komplexitetslagarna.

PSYKOLOGISK ORIENTERING

www.tedestrandmetoden.se