PERMANOVA Lasersystem Aktiebolag

Laser i industrin höjer produktkvaliteten och ökar effektiviteten i produktionen

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2019 11:48 CEST

Hur kan selektiv härdning med laser bidra till att produkten håller längre? Och hur kan produktionen i verkstadsindustrin bli snabbare genom att byta ut traditionella bearbetnings- och tillverkningsmetoder mot lasermetoder? I den här artikeln berättar jag hur olika laserprocesser kan höja kvaliteten på dina produkter samt bidra till effektiva produktionsprocesser.

Produkter som är pålitliga, tåliga och har rätt toleranser

I verkstadsindustrin tillverkas produkter som har höga krav att leva upp till för att möta slutkundens förväntningar. För att leva upp till sin fulla potential behöver produkterna, utöver att hålla sig inom den rätta kravspecifikationen, vara pålitliga, tåliga och hålla en jämn kvalitet. Jämn produktkvalitet kan även bidra till att upprätthålla en effektiv produktion. När produkterna har rätt toleranser passar de in i produktionens alla tillverkningsprocesser utan att skapa störningar eller kassationer.

Hur bidrar lasersvetsning till hög kvalitet på produkterna?

Att svetsa med laser kräver ingen fysisk kontakt mellan materialen som ska sammanfogas och laserutrustningen vilket innebär minimalt slitage på både utrustningen och produkterna. Den fokuserade laserstrålen ger en snabb och mycket lokal uppvärming som smälter samman materialet på delarna som ska sammanfogas. Det ger en hög kvalitet på svetsfogen som kan förlänga produkternas livslängd.

För att läsa vidare - besök Permanovas webbplats här: https://www.permanova.se/sv/inspiration?inspiration=381

Permanova Lasersystem AB integrerar robotiserade lasersystem för metallbearbetning, framför allt för svetsning, laserhärdning, 3D-skärning, lödning, påsvetsning och märkning med laser. Permanovas lösningar höjer kundernas produktivitet, produktkvalitet och lönsamhet.