Hair Restoration Clinic

Laserbehandling mot håravfall från 12990kr

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 18:54 CET

Föreställer före- och efterbilderna era egna kunder?
Före- och efterbilderna föreställer våra egna kunder i Stockholm, Helsingborg och Göteborg. En del föreställer färdiga behandlingar och vissa pågående behandlingar. De bilder på leende människor som finns med i övrigt på hemsidan och i annonser är köpta av en bildbyrå och föreställer inte kunder som genomgår eller genomgått behandling hos oss.
tillbaka till toppen

Jag har hört att håravfall har genetiska orsaker. Går det i så fall att lösa med samma metoder för alla?
Håravfall är till stor del ärftligt. Något förenklat beror ärftligheten på hur benägna hårsäckarna är att binda DHT (dihydrotestosteron). Ju mer DHT som binds upp runt hårsäckarna, desto svårare får hårsäcken att producera ett kraftigt hårstrå. Laserbehandlingar ökar blodcirkulationen runt hårsäckarna vilket gör att de kan fortsätta producera tjocka hårstrån även om de angripits av DHT.
Ofta behöver man använda produkter i kombination med laser för att få så bra resultat som möjligt. Är håravfallet för långt gånget är det bättre med en transplantation eller en peruk. Vad som passar just dig går vi igenom under en konsultation.
tillbaka till toppen

Beror mäns och kvinnors håravfall på samma saker, och går de i så fall att lösa med samma metoder?
Män och kvinnors håravfall/tunnhårighet kan ha samma orsaker eftersom både män och kvinnor har manligt och kvinnligt könshormon. Kvinnor har stört andel östrogen (kvinnligt könshormon) och en mindre del testosteron (manligt könshormon). Mäns förhållande är det omvända.

Vid hormonrelaterat håravfall hos både kvinnor och män, utvecklar det manliga hormonet (testosteron) ett enzym som omvandlas till DHT (dihydrotestosteron). DHT utvecklas upptill på skalpen och binder upp hårsäckarnas receptorer så de inte får tillräcklig blodtillförsel för att kunna producera kraftiga hårstrån.
Män har mer testosteron som omvandlas till DHT, därför drabbas män i större utsträckning av håravfall. Kvinnligt håravfall leder oftast till tunnare hår uppe på skalpen men i princip aldrig till total skallighet. Hos kvinnor är tunnhårighet vanligast vid graviditet eller vid klimakteriet, eller vid andra perioder då balansen mellan östrogen och testosteron rubbas.

Vi behandlar håravfall hos både män och kvinnor med laserbehandlingar. Generellt sett är det något lättare att behandla kvinnligt håravfall.
tillbaka till toppen

Finns det andra orsaker till håravfall, förutom ärftlighet?
Det finns flera mediciniska orsaker till håravfall. Många hudsjukdomar kan orsaka skador på hårroten. Ämnesomsättningssjukdomar i sköldkörteln kan också påverka hårväxten. Näringsbrist, till exempel brist på zink eller b-vitamin kan orsaka håravfall. Cellgiftsbehandlingar påverkar hårsäckarna och orsakar håravfall med mycket snabbt förlopp.
tillbaka till toppen

Kan stress orsaka håravfall?
Ja, stress kan orsaka håravfall. Det är dock ofta frågan om allvarliga och långvariga stressituationer som gör att hårproduktionen går in i vilofas vilket gör att fler hår hamnar i avstötningsfas vilket gör att man tappar mer hår. Det går ofta att behandla stressrelaterat håravfall med laserbehandlingar.
tillbaka till toppen

Hur stor risk är det att behandlingen inte ger bra resultat?
Det finns en liten risk att kroppen inte svarar tillfredställande på behandlingen. Det är dock ingen risk att håravfallet förvärras som en följd av laserbehandlingar. Normalt beror detta på att håravfallsprocessen hos behandlingsmottagaren är kraftigare än effekten av laserbehandlingen då behandlingen genomförs. Hur väl behandlingsplanen efterlevs har också stor betydelse.
tillbaka till toppen

Efter hur lång tid kan jag räkna med att se resultat?
I de flesta fall ser vi de första resultaten efter cirka 3 månader. I vissa fall syns resultat efter 1 månad och ibland tar det upptill 6 månader.
tillbaka till toppen

Får jag pengarna tillbaka om jag inte blir nöjd?
Laser har en bevisat positiv effekt för blodcirkulation och cellaktivitet vid hårsäckarna. Om behandlingsplanen efterlevs kommer håret att stimuleras med laser och tillhörande produkter under de antal behandlingstillfällen behandlingen innehåller. Hair Restoration Clinic betalar inte tillbaka pengarna för behandlingar som är utförda.
tillbaka till toppen

Dokumenterar ni hårets utveckling under behandlingen?
Vi dokumenterar med mikroskåpbilder och digitala fotografier under behandlingens gång för att följa hårets utveckling. Kontroll och dokumentation sker var tredje månad och ingår utan extra kostnad i behandlingens pris.
tillbaka till toppen

Vilka bieffekter kan jag få av lasern ni använder?
Det finns inga registrerade biverkningar från den modellen av stimulationslaser (Low Level Laser Treatment) vi använder. En del behandlingsprodukter kan ge biverkningar om man är allergiker. Till exempel använder vi ibland ett vitaminkosttillskott som innehåller skaldjursextrakt. Vi går igenom detta mer noggrant under en konsultation.
tillbaka till toppen

Hur länge håller effekten av en laserbehandling?
Vi rekommenderar i de flesta fall underhåll för att behålla resultatet. Man kan bromsa åldrandet men inte stoppa det. Om håravfallet är ärftligt rekommenderar vi underhållsbehandlingar. Om håravfallet beror andra orsaker än ärftlighet är underhållsbehandlingar oftast inte nödvändiga. En underhållsbehandling kostar cirka 3000-5000kr per år.
tillbaka till toppen

Jag har hört om något som heter hårersättning. Använder ni det också?
Hårersättning är en formsydd peruk som är måttanpassad efter just dig. Den kan limmas fast, eller tejpas på skalpen, metoderna och variationerna är oändliga. Vi jobbar inte med hårersättningar utan rekommenderar Carl M Lundh AB som har över 100 års erfarenhet från perukbranschen och betydligt lägre priser än övriga aktörer på marknaden.
tillbaka till toppen

Jag är kvinna och har alltid haft tunt hår. Går det att få mer hår med hjälp av laserbehandlingar?
Ja, det går att få tjockare hår med hjälp av laserbehandlingar, även om håret alltid har varit tunt. Håret växer sig tjockare och får ofta något mer pigment och bättre kvalitet. På en första konsultation går vi igenom vilket resultat som är möjligt att uppnå.
tillbaka till toppen

Vilka andra metoder mot håravfall finns och varför ska jag välja laser?
Laser är att föredra om håravfallet inte är för långt gånget eftersom du får ditt eget hår tillbaka. Har du kala partier är operation i de flesta fall att föredra och i vissa fall kan en kombination av laserbehandling och transplantation vara lämpligt. Är du helt skallig är peruk/hårersättning att föredra.
tillbaka till toppen

Kan jag dela upp betalningen?
Ja, vi erbjuder helt räntefri delbetalning i samarbete med Wasa Kredit. Det finns en mängd olika betalningsalternativ, från 3 till 36 månaders delbetalning.
tillbaka till toppen

Kan jag få avbetalning om jag har en betalningsanmärkning?
Ja, vi kan lägga upp en avbetalningsplan även om det finns en betalningsanmärkning. Enda kravet är att din avbetalningstid inte är längre än tiden för behandlingen.
tillbaka till toppen

Vad kostar en behandling?
Priserna varierar beroende på hur många behandlingar du får och under hur lång tid du behandlas. Det vanligaste är att börjar med 3 månaders behandling. Då ligger priserna på 15 000-20 000 kronor, inklusive alla nödvändiga behandlingsprodukter. Vi genomför alltid en konsultation innan vi rekommenderar vilken behandling som är lämplig och hur fortsatt underhåll kan se ut.
tillbaka till toppen

Hur ofta behöver jag gå på behandling?
Behandlingens längd beror på hur mycket hår du har tappat. Vanligtvis tar behandlingen 3-12 månader. Under de tre första månaderna besöker du oss två gånger i veckan, 30 minuter per gång. Därefter tar vi ett kontrollfoto och ser hur bra du svarat på behandlingen. Om allt ser bra ut fortsätter behandlingen med ett besök i veckan. Skulle det behövas så fortsätter du att besöka oss två gånger i veckan under några extra månader.
tillbaka till toppen

Gör det något om jag har tonat eller färgat mitt hår?
Vi rekommenderar att du inte bleker eller färgar håret under behandlingen, eftersom det sliter på håret. Vill du absolut färga eller bleka håret under behandlingen så bör det utföras av en professionell frisör.
tillbaka till toppen

Kan jag genomgå en laserbehandling och komma på en konsultation även om jag har rakat hår?
Om du är snaggad kan vi göra en bedömning, men ju kortare hår du har desto svårare är det. Vi rekommendera de kunder som är snaggade att inte klippa sig precis före en kontroll, utan låta håret växa under en vecka före besöket. Lasern fungerar lika bra om du är rakad som om du har längre hår.
tillbaka till toppen

Kan jag beställa era produkter och få dem hemskickade?

Vi jobbar normalt inte med postorder men självklart kan vi skicka en produkt om du bor för långt ifrån en klinik. Kontakta oss per e-post eller telefon med dina leveransuppgifter.
tillbaka till toppen

Jag bor inte i närheten av någon av era kliniker och kan inte komma in regelbundet. Hur ska jag göra för att påbörja en behandling?
Har du svårt att komma på behandling två gånger i veckan under 30 minuter kan vi självklart lösa det. Vi har många pendlande kunder som kommer en gång per vecka och behandlas under en timme. Med glesare behandling kan återväxten ta lite längre tid, men det är ändå ett fungerande alternativ för flera av våra kunder.
tillbaka till toppen

Detta gör oss billigast i Sverige för att motverka håravfall. Vi har tillsammans över 10-års erfarenhet i branschen och hjälper dig gärna med frågor och funderingar kring ditt håravfall. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och erbjuder kostnadsfri rådgivning. Läs mer på www.hairrestorationclinic.se