Riksteatern

Lasse Berghagen summerar karriären på Riksteaterns längsta höstturné

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 10:44 CEST

Lasse Berghagen är otvivelaktigt en av Sveriges mest folkkära artister. Tillsammans med tre musiker åker han i höst på turné från norr till söder och besöker så många som 49 platser. Det blir musik och anekdoter från hans långa karriär – men också melodier som han aldrig framfört tidigare. Urpremiär i Kiruna den 21 september. Välkommen på pressträff i Hallunda den 16 september klockan 13:30.

När Lasse Berghagen var 19 år gammal erbjöds han att spela på en NTO-fest. På plats fanns skivproducenten Curt Pettersson på grammofonbolaget Karusell, och dagen därpå fick Berghagen ett skivkontrakt. En karriär hade tagit fart. Skivdebuten kom 1965 och under åren har Lasse Berghagen skrivit och framfört en rad melodier som blivit svenska klassiker: Stockholm i mitt hjärta, En kväll i juni, Teddybjörnen Fredriksson, Sträck ut din hand, Du är för alltid en del utav mig och Hålligång i skogen, bland många andra. De flesta svenskar har en relation till hans musik från radio, TV eller skiva - men Lasse Berghagen har också hunnit med att medverka i en lång rad revyer, krogshower, musikaler och långfilmer.

Nästan alla vet att han under många år var omåttligt populär programledare för Allsång på Skansen. Men vad färre kanske vet om Lasse Berghagen är att han har varit turnéledare för Bob Dylan, att han är god vän med Iron Maidens trummis Nicko McBrain och att han gjort karriär och släppt fyra LP-skivor i Tyskland.

Höstens turné, som är den första landsomfattande och långa sammanhängande Lasse Berghagen gör på 30 år - rymmer närapå hela karriären: Musik - liksom glada och mer allvarligare historier.

- Med text och musik av undertecknad ska jag försöka förmedla mina tankar och funderingar. Göra en tillbakablick på åren som gått i musiken och Thalias tjänst. Från mina första stapplande steg som textförfattare och kompositör till mina senaste spelningar. Det blir en resa i ballad och burlesk, säger Lasse Berghagen om turnén.

Med: Lasse Berghagen
Kapellmästare: Benneth Fagerlund
Trummor: Lasse Persson
Gitarr: Martin Tallström

VÄLKOMMEN PÅ PRESSTRÄFF
Den 16 september klockan 13.30 finns det en möjlighet att se ett kort smakprov från höstens turné samt att få göra kortare intervjuer (max 10 minuter) med Lasse Berghagen vid hans repetitioner i Hallunda. OSA senast den 13 september till mimmi.fristorp@riksteatern.se

Lasse Berghagen är sångare, textförfattare, kompositör och skådespelare. Han upptäcktes redan som 19-åring när han uppträdde på en fest i Stockholm. Han gav ut sin första skiva 1965 och tre år senare skrev han visan om Teddybjörnen Fredriksson som snabbt blev hans signaturmelodi. De kommande åren kantades av många hits. I slutet av 1960-talet och i början av 1970-talet spelade han i Kar de Mumma-revyn på Folkan. Lasse Berghagen har turnerat i 45 år och stått på de flesta scenerna i Sverige. Han har tävlat i schlagerfestivalen vid tre tillfällen och vann 1975 med låten Jennie Jennie. Han var programledare för Allsång på Skansen 1994-2003. Läs mer om Lasse på www.lasseberghagen.se

Benneth Fagerlund är född och uppvuxen i Hofors i Gästrikland. Han intresserade sig tidigt för musik och arbetar i dag som producent, kompositör och kapellmästare. Han driver dessutom skivbolaget Satellite Records och produktionsbolaget Satellite Live. Benneth Fagerlund jobbar återkommande med artister som Mats Ronander, Ronny Eriksson, Evabritt Strandberg, Siw Malmkvist, Jan Åström och Medborgarna samt Lill-Babs, som han har jobbat med sedan 1996. Benneth Fagerlund har varit ett välbekant och välkommet ansikte för Riksteaterns publik det senaste decenniet. Han har bland annat varit kapellmästare för Lars Forsell…Showtime, för Ronny Erikssons densomleverfar.se och Rum för rasande och Lill-Babs omfattande jubileumsföreställning.

Lasse Persson växte upp i ett hem fyllt av musik och började spela trummor redan som treåring. När han var elva började han turnera med sin pappa Pajala-Hasse och besökte under 1970-talet många av Sveriges folkparker. Under fem år tog Lasse privatlektioner av jazztrummisen Ronnie Gardiner. Sedan mitten av 1980-talet är Lasse frilansande musiker. Han har spelat med bland andra Robert Wells, Lena Philipsson, Charlie Norman och Alice Babs. Han har jobbat med Anders Berglund och flera TV-produktioner och sommaren 2010 medverkade han för tolfte året i rad i Allsång på Skansen. Hösten 2008 var han med på Lill-Babs jubileumsturné.

Martin Tallström började spela gitarr i tioårsåldern och har under åren provat en mängd olika musikstilar samt diverse andra stränginstrument. Han har som frilansmusiker arbetat med bland andra Ingmar Johansson, Mats Ronander, Ronny Eriksson och Anna-Lotta Larsson. Martin Tallström är lika förtjust i pop eller country som flamenco eller klassiskt och spelar gärna även lap steel eller banjo.

Turnéplan: Kiruna (21/9) Gällivare (22/9) Kalix (23/9) Haparanda (25/9) Luleå (26/9) Skellefteå (28/9) Burträsk (29/9) Robertsfors (30/9) Nordmaling (1/10) Örnsköldsvik (2/10) Härnösand (3/10) Sundsvall (5/10) Östersund (6/10) Ljusdal (8/10) Sandviken (9/10) Avesta (15/10) Vansbro (16/10) Borlänge (18/10) Surahammar (19/10) Hallstahammar (20/10) Arboga (21/10) Eskilstuna (23/10) Västerås (24/10) Motala (26/10) Oxelösund (27/10) Nynäshamn (30/10) Vallentuna (31/10) Örebro (5/11) Tidaholm (6/11) Borås (7/11) Lerum (9/11) Kungsbacka (10/11) Uddevalla (11/11) Nödinge (13/11) Falköping (14/11) Trollhättan (15/11) Skövde (16/11) Skillingaryd (18/11) Alvesta (19/11) Nässjö (20/11) Hultsfred (21/11) Mönsterås (23/11) Nybro (24/11) Höganäs (26/11) Hässleholm (27/11) Växjö (29/11) Ljungby (30/11) Jönköping (2/12) Södertälje (4/12)

För mer information, intervjuförfrågningar och pressbilder se www.riksteatern.se/press eller kontakta: Mimmi Fristorp, pressansvarig Riksteatern 070-528 99 15.

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2009 till 263 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.