Equmeniakyrkan

Lasse Svensson väljs som kyrkoledare för ytterligare 4 år i Equmeniakyrkan

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2016 17:23 CEST

Tre omvalda kyrkoledare i Equmeniakyrkan

Presentation av de valda kyrkoledarna:

Lasse Svensson

Lasse Svensson, 44 år, bor i Vallda söder om Göteborg och är medlem i S:t Jakobs kyrka i Göteborg. Han har i fyra år varit kyrkoledare för Equmeniakyrkan och dessförinnan processledare i Gemensam Framtid. Lasse Svensson är utbildad vid Metodistkyrkans teologiska seminarium 1993 – 1997. Han har arbetat som pastor i S:t Jakobs kyrka från 1997, först som pastor med ungdomsansvar och sedan föreståndare i samma församling. Under tiden hade han tjänster och uppdrag som Metodistkyrkans ungdomsförbunds ordförande, Regionledare i Metodistkyrkans västra region, pastor på Metodistkyrkans Västkustgård och distriktsföreståndare. Lasse är gift med Anna och har tre barn.

Sofia Camnerin

Sofia Camnerin, 44 år, bor i Stockholm och är medlem i Hässelby missionsförsamling. Hon har i fyra år varit biträdande kyrkoledare för Equmeniakyrkan. Sofia Camnerin arbetade innan detta som utvecklingsstrateg i Missionskyrkan. Sofia Camnerin tog sin kandidatexamen i teologi år 1996 och blev teol.dr. 2008 vid Uppsala universitet. Hon ordinerades till pastor 1997 och har arbetat som ungdomsledare, varit projektanställd på distrikt och anställd som ungdomspastor i Linköpings missionsförsamling. Sofia Camnerin har också varit gästforskare vid North Park Theological Seminary 2001–2002. Hon har erfarenhet från internationell ekumenik och är medlem i Kyrkornas världsråds centralkommitté sedan 2006, medlem i IFFECs (International Federation of Free Evangelical Churches) teologiska kommitté, sitter i Verbum ABs styrelse samt är vice ordförande i Svenska Bibelsällskapets styrelse. I Equmeniakyrkan har hon särskilt arbetat med framtagandet av ny kyrkohandbok, teologiska kommittén, församlingsfrågor och diakoni. Sofia är gift med Clas och har tre barn.

Olle Alkholm

Olle Alkholm, 58 år, bor i Stockholm och är medlem i Immanuelskyrkan i Stockholm. Olle Alkholm har studerat på Teologiska seminariet, Lidingö, och ordinerades till pastor 1983. Han har varit pastor i Hällefors, Halmstad, Malmö och Immanuelskyrkan, Stockholm. Han har också varit ordförande för Pastorernas riksförbund i Missionskyrkan och har arbetat med ekumeniska frågor och processen som lett fram till bildandet av det nya trossamfundet. 2011-2012 var han tillförordnad missionsföreståndare i Svenska Missionskyrkan. Olle är gift med Lisbeth och har två barn.

Equmeniakyrkan är ett trossamfund som består av 750 församlingar som finns över hela Sverige. Equmeniakyrkan bildades 2001 av tidigare Svenska Missionskyrkan, Svenska Baptistsamfundet och Metodistkyrkan i Sverige.