Kultur i Väst

Lasses Lakejer representerar Västra Götalandsregionen i jazztävling

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 15:33 CEST

Gruppen Lasses Lakejer representerar Västra Götalandsregionen i Svensk Jazz’ nationella tävling Unga jazzkometer.
– Vi är stolta och glada över att skicka de här fem Göteborgskillarna till Fasching, säger Marie Tarrach Bävholm, jazz- och bluesproducent på Kultur i Väst.

Tävlingen sker under en helg på Fasching i Stockholm i slutet av augusti, där medlemmarna i Göteborgsgruppen Lasses lakejer också får delta i en mängd intressanta seminarier och träffa andra unga jazzkatter från hela Sverige.

Kultur i Väst ger också gruppen möjlighet att finslipa sitt program inför Stockholmshelgen. Lördagen den 17 augusti får de en heldags coachning tillsammans med inspiratören och jazzsaxofonisten Amanda Sedgwick.

– Den här gruppen är väldigt driven, både tekniskt och musikaliskt, trots att medlemmarna är väldigt unga. Tillsammans med en professionell musiker kommer de att kunna få hjälp med till exempel att renodla sina musikaliska idéer, vilket förhoppningsvis leder till att spelglädjen får ännu större utrymme när de kommer till Fasching, säger Marie Tarrach Bävholm.

Tidigare har Västra Götalandsregionens representanter tagit hem fina priser i tävlingen Unga jazzkometer. Förra året vann gruppen Wåbels basist pris för bästa komposition, och gruppen fick spela på Umeå Jazzfestival. 2011 vann Tranemotrion Curly Camel hela den nationella tävlingen, och representerade Sverige vid en stor musikfestival i Sydafrika.

Lasses lakejer

Edvin Fridolfsson, 18 år, trumset
Gabriel Holmertz, 17 år, gitarr
Oskar Lindström, 18 år, piano