Eco Innovation AB

Lastbil på järnväg, Vertikalt växthus eller Förbränningseffektivisering blir bästa svenska miljönyhet i februari?

Pressmeddelande  •  2012-03-05 23:23 CET

Lastbil på järnväg, Vertikalt växthus eller Förbränningseffektivisering blir bästa svenska miljönyhet i februari?  Eco Innovation AB har följt månadens miljönyheter och nominerat de tre bästa för webröstning  på sajten Miljöinnovation och EU-bidrag. Tre miniföretag med enorm miljöpotential var de mest glädjande miljönyheterna, Plantagon, Flexiwaggon och Ecomb.

-Varje miljöinnovation är ett hopp för framtiden. Ecomb har arbetat länge men får nu mycket bättre förutsättningar för miljönytta. Flexiwaggon kan få bort lastbilar från vägarna. Plantagon har en revolutionerande vision för livsmedel tilll städer. Det blir en spännande webröstning, säger Erik Sandström, VD för arrangören Eco Innovation AB.

Plantagon bygger ett otroligt växthus för att odla mat på höjden tillsammans med Linköping. Företaget grundades 2008 med proffs på PR och kommunikation i ledningen. Det är en stor PR-seger att redan nu kunna uppföra en storskalig demo-anläggning.

Flexiwaggon från Ånge är en ren miljödröm. Tänk att sätta lastbilen på järnväg! Nu kan man teckna aktier i en nyemission.  Flexivagnens tid för lastning och lossning är bara 7 minuter medan konkurrenterna kräver 7-9 ggr så lång tid. Möjligheterna att ta lastbilen på järnväg kan  radikalt förbättras.

ECOMB levererar Ecotube-systemet som effektiviserar förbränningen i bla fastbränsleeldade ång- och hetvattenpannor. Det kan minska utsläpp av kväveoxider och koloxid med 30-90% och av flygaska med 10-30%. Med EU:s emissionskrav i nya IED (Industrial Emission Directives) och.småbolagsgurun Sten K Johnsson som huvudägare samt en vinst på 0,6 MSEK 2011 ökar förutsättningarna för miljönytta drastiskt.

Omröstningen stänger lördag 17:e mars kl. 15.00.

Du hittar den på http://ecoinnovation.se/miljoinnovationer/miljonyhet1202

För vidare information, kontakta VD för Eco Innovation AB, Erik Sandström, epost info@ecoinnovation.se , tel: 070-2994762

Eco Innovation AB är ett familjeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer.

Vi erbjuder:

- Skräddarsydd expertkonsultation med förslag på val bland EU:s finansieringsprogram inklusive design av ansökan vad gäller inriktning och sammansättning av partnerskap.

- Stöd vid utveckling av projektansökningar till nationella och internationella program för EU-finansiering. Stöd erbjuds bara om ansökansarbetet är väl förankrat hos den ansökande organisationen och denna engagerar sig i utarbetandet av ansökan.

- Utbildning om EU-finansiering och konferenser för ledare av internationella projekt.

- Föreläsningar, presentationer, artiklar eller krönikor om EU-finansiering eller miljöinnovationer.

- Annonser och förbetalda inlägg på sajten MILJÖINNOVATION OCH EU-BIDRAG. http://ecoinnovation.se -

GRATIS självstudier om EU-bidrag främst för innovationer och miljö på sidan: http://eu-bidrag.org -

GRATIS Nyhetsbreven MILJÖGLAD och EU-Peng, som beställs av info@ecoinnovation.se Vill Du veta mer, se vår hemsida: http://ecoinnovation.se

Intresserad av samarbete: Kontakta gärna direkt, telefon 070-299 47 62, E-post: info@ecoinnovation.se Erik Sandström, Eco Innovation AB, SCIENCE PARK, Gjuterigatan 9, 553 18 Jönköping