Miljöpartiet de gröna

LASTBILARNAS KLIMATUTSLÄPP ÖKAR

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2007 09:58 CET

Samtidigt som FN:s klimatpanel IPCC varnar för att klimatförändringen sker snabbare än man tidigare trott, visar en utredning från riksdagens utredningstjänst att koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken i Sverige ökar kraftigt.

Utredningen från riksdagens utredningstjänst visar att den tunga lastbilstrafiken i Sverige har ökat med 5,2 procent mellan september och december 2006 jämfört med motsvarande period 2005. Ökningen har medfört att koldioxidutsläppen ökat med 67 000 ton.

- Reinfeldt måste sluta skylla på utsläpp i Kina och Indien och inse att våra egna utsläpp är mycket större, säger Karin Svensson Smith, ledamot i riksdagens trafikutskott. Det krävs åtgärder på hemmaplan, bland annat mot lastbilarnas ökade klimatpåverkan.

Fakta* visar att svenskars koldioxidutsläpp per capita är dubbelt så stora som kinesers och fyra gånger större än indiers. En stor del av deras utsläpp beror också på att de tillverkar produkter som sedan konsumeras av människor i rikare länder, som Sverige. På det sättet bokförs cirka 30 procent av Sveriges verkliga koldioxidutsläpp i andra länder.

- Sedan regeringen tillträdde har de inte genomfört en enda effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen. De har däremot hunnit skrota flygskatten och krävt mer utsläppsrättigheter från EU, säger Per Bolund.

Utredningen från riksdagens utredningstjänst finns på www.mp.se

*Statistik från Oak Ridge National Laboratory, Department of Energy, USA

Kontakt: FÖR VIDARE INFORMATION:
Karin Svensson Smith, riksdagsledamot i trafikutskottet för Miljöpartiet de Gröna, 070-343 95 15
Per Bolund, riksdagsledamot i näringsutskottet för Miljöpartiet de Gröna, 0705-800019
Gunnar Lind, politisk sekreterare 0738-435641