Volvokoncernen

Lastbilsleveranser – April 2003

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2003 15:00 CEST

Leveranserna från Volvos lastvagnsverksamhet, som omfattar Volvo Lastvagnar, Mack Trucks Inc. och Renault Trucks, var 10% lägre för april månad, jämfört med samma månad föregående år. Under årets första fyra månader uppgick leveranserna till 48,740 fordon, vilket är en ökning med 3% jämfört med motsvarande period år 2002. I Europa ökade leveranserna med 7% medan leveranserna i Nordamerika minskade med 14% under samma period.

"Lastbilsleveranserna i Europa minskade med 10% i april, vilket reflekterar en lägre aktivitet på marknaden helt i linje med våra tidigare bedömningar. I Nordamerika fortsätter Volvo Lastvagnar vinna mark medan Mack erfar låg efterfrågan," säger Volvos koncernchef Leif Johansson.

Under de senaste 12 månaderna var orderingången 7% lägre jämfört med föregående år. Europa minskade med 12% medan Nordamerika ökade med 5%.

Volvokoncernen 2003

Europa 31,927

Västra Europa 29,040

Östra Europa 2,887

Nordamerika 9,125

Sydamerika 1,584

Asien 3,696

Övriga marknader 2,408

Totalt Volvokoncernen 48,740

Mack Trucks, Inc.
Nedgången jämfört med samma period föregående år är till del knutet till produktionsomställningen från Winnsboro till New River Valley, vilket har resulterat i markant lägre volymer av Macks lastbilar för fjärrtrafik från november 2002 till april 2003. Utöver detta har Macks kärnsegment av anläggnings- och avfallsbilar släpat efter på grund av allmän ekonomisk oro, detta trots en generell om än blygsam förbättring av den nordamerikanska marknaden under april.

Mack Trucks Inc. 2003

Nordamerika 4,912

Sydamerika 124

Asien 20

Övriga marknader 339

Totalt Mack Trucks Inc. 5,395

Renault Trucks

Leveranserna gick ned 3% under april. Östeuropa fortsätter utvecklas väl och leveranserna har gått upp med 38% hittills i år. I västra Europa fortsätter leveranserna nedåt och minskade med 5%. Leveranser i några viktiga länder ökade: Spanien med 8%, Storbritannien med 6% och Tyskland med 2%. Marknaden i Portugal går fortfarande igenom en svår period och Renaults volymer gick ned med 41%.

Renault Trucks 2003

Europa 18,912

Västra Europa 17,520

Östra Europa 1,392

Nordamerika 102

Sydamerika 21

Asien 429

Övriga marknader 1,042

Totalt Renault Trucks 20,506

Volvo Lastvagnar

Volvo Lastvagnar ökade sina leveranser under perioden januari till april på samtliga marknader. Den kraftiga ökningen för bl a Västeuropa, med 23%, och Asien, med 52%, kan delvis förklaras av den låga leveranstakten av Volvo FH och Volvo FM under första kvartalet i fjol. Det bör emellertid tilläggas att efterfrågan på dessa nya modeller har varit mycket hög och marknadsandelar har stadigt ökat på de stora marknaderna.

Iran var under perioden den fjärde största marknaden för Volvo Lastvagnar med en leverans av 1 364 vagnar (+110 procent), vilket till stor del kan tillskrivas det framgångsrika samarbetet med Saipa Diesel kring monteringsfabriken i Teheran.

Volvo Lastvagnar 2003

Europa 13,015

Västra Europa 11,520

Östra Europa 1,495