Volvokoncernen

Lastbilsleveranser – oktober 2003

Pressmeddelande   •  Nov 20, 2003 15:12 CET

Leveranserna av lastbilar från Volvokoncernen har hittills i år minskat med 4 % jämfört med motsvarande period förra året.
Leveranserna från Mack Trucks har minskat med 26 % medan leveranserna från Renault Trucks har minskat med 8 %. Leveranserna från Volvo Lastvagnar har dock ökat med 8 % under perioden. ”Den europeiska marknaden för tunga lastbilar är fortsatt stabil på en hög nivå”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Däremot är efterfrågan på tunga lastbilar på den nordamerikanska marknaden fortfarande låg och där ser vi ännu inte några tecken på en märkbar förbättring.” Under de senaste 12 månaderna var orderingången för koncernens lastbilsverksamhet oförändrad jämfört med föregående år. I Europa minskade den med 3 % medan den minskade med 4 % i Nordamerika.

Mack Trucks, Inc.
Leveranserna för Mack Trucks, Inc., uppgick till och med oktober till totalt 15 551 lastbilar, en nedgång med 26% jämfört med motsvarande period föregående år. Återförsäljarna rapporterar dock att en del kunder, som under 2003 köpt lastbilar med motorer som inte klarar de nya och strängare emissionskraven som infördes i oktober förra året, inför nästa års inköp nu återvänder till Mack vars motorer är godkända enligt de nya kraven.

Renault Trucks
Leveranserna till och med oktober uppgick till totalt 48 367 lastbilar, en nedgång med 8 % jämfört med motsvarande period föregående år. Leveranserna i Spanien ökade dock under perioden med 4 %, i Österrike med 22 % och i Tyskland med 6 %. I östra Europa ökade leveranserna med 13 % eller 3 379 lastbilar. I Polen har 1 157 lastbilar
levererats under årets tio första månader, en ökning med 21 %. Leveranserna i det medeltunga segmentet är fortsatt tillfredställande och försäljningen av Renault Midlum ligger kvar på precis samma nivå som förra året. Även leveranserna av Renaults tyngsta och lättaste lastbilar, Renault Magnum och Renault Master ligger kvar på en god nivå.

Volvo Lastvagnar
Volvo Lastvagnar ökade sina leveranser under perioden januari till oktober med åtta procent. Samtliga regioner uppvisar högre siffror än för motsvarande period 2002. I oktober lanserades Volvo NH i Brasilien, en nosbyggd lastbil utvecklad för den sydamerikanska marknaden. Detta är den nionde nya produktlanseringen på drygt tre år från Volvo Lastvagnar och nu är hela det globala produktprogrammet förnyat. Asien- leveranserna har under året ökat stadigt, främst på grund av en mycket stark efterfrågan på Volvo FH och Volvo FM i Iran. Landet är idag Volvo Lastvagnars tredje enskilt största marknad efter USA och Storbritannien.

För ytterligare information, kontakta:
Bernard Lancelot, Renault Trucks,
Bob Martin, Mack Trucks, Inc.
Claes Claeson, Volvo Truck Corporation,
Investor Relations:
Fredrik Brunell, AB Volvo,
031-66 11 91

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och
industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 71 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Frankfurt och på NASDAQ i USA.

AB Volvo (publ)
Mediarelationer