SKOOPI Sociala arbetskooperativens intresseorganisation

Lathunden om hur ett avtal skrivs

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 12:12 CET

Skoopis tredje lathund för sociala företagare, förklarar och reder ut begreppen gällande olika avtal.  Alla privatpersoner och företag bör göra olika typer av avtal för att säkerställa allt från enkla inköp till avancerade entreprenader på miljard­belopp.

De flesta sociala företag hyr lokal, köper och säljer varor eller tjänster, säljer rehabilitering/arbetsträning med mera till offentliga myndigheter eller har anställda. Vissa har flera av dessa alternativ. Oavsett hur många av alternativen som passar in på ett företag, så ska det skrivas avtal. Det är bland annat för att undvika missförstånd eller bli satt på gatan utan lokal.

Lathund om avtal för sociala företag beskriver kortfattat och enkelt olika typer av avtal och vad som är viktigt att tänka på då två parter ingår avtal. På ett enkelt språk samt med flera hänvisningar till fördjupad information och organisatio­ner för er som önskar veta mer.

Övriga lathundar som Skoopi givit ut är Lathund för arbetsgivare i sociala företag samt Lathund om försäkringar för sociala företag. Häftena finns att beställa från Skoopi www.skoopi.coop.

Kontakt information:

SKOOPI

Eva Carlsson, koordinator

Telnr. 0708 52 10 70

E-post: eva.carlsson@skoopi.coop

www.skoopi.coop

SKOOPI - sociala arbetskooperativens intresseorganisation, arbetar för att stödja sociala arbetskooperativ i Sverige. Genom SKOOPI bildas ett nätverk där kooperativen samarbetar och driver gemensamma frågor. SKOOPI har olika projekt där medlemskooperativen kan få utbildning och rådgivning för att utveckla sitt företagande. www.skoopi.coop