Dunkers Kulturhus

Latin-jazzens dreamteam till Dunkers Kulturhus

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 10:25 CET

Latin Groove Orquesta är ett riktigt hett dreamteam. Det argentinsk-kubanska bandet består av idel skickliga musiker från latin-, jazz-, timba- och salsascenen. Den 25 mars uppträder de på Dunkers Kulturhus och då bjuds publiken på en garanterad totalupplevelse av latin-jazz.

Mannen bakom Latin Groove Orquesta heter Hernán Lugano och är pianist och kompositör. Han är en spännande och orädd musiker som gärna blandar tango och andra argentinska rytmer med modern jazz. Inför Europaturnén har han samlat ihop ett elitband där några av Kubas absolut främsta musiker återfinns. Inom bandet får var och en av medlemmarna möjlighet att visa sin egen musikaliska storhet, samtidigt som helheten blir till en total latin-jazz-upplevelse av stora musikaliska mått.

Hernán Luganos musikaliska språk utvecklas ständigt och i Latin Groove Orquesta ger han prov på sin stora begåvning. Gruppen har sin grund i den kubanska musikglädjen, och kombinerar denna med Hernán Luganos nyskapande kompositioner som rör sig inom jazz, timba, tango och funk. I bandet finns bland annat musiker som har spelat med berömda kubanska konstellationer som Irakere, NG La Banda och Arturo Sandoval. Bland dem märks bland annat Irakerelegendaren Germán Velazco på sax och Alexander Abreu Manresa (”Trumpet of the Year in Havana 2004”).

Kubansk jazz med Latin Groove Orquesta

Datum: Lördag 25 mars 2006