Latinamerikagrupperna

Latinamerikagrupperna på Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 12:15 CEST

Latinamerikagrupperna är på plats under Almedalen i Visby 2-4 juli. Den 3 juli medverkar vi i två seminarier om svenska investeringar, mänskliga rättigheter och Latinamerika.

Hur får vi hållbara och schyssta pensioner?

Tid och plats: 3 juli, kl. 14:00 – 15:30, Sal B15, Campus Gotland, Cramérgatan 5 i Visby.

Idag investerar AP-fonderna svenska pensionspengar i en rad företag som bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring. Ett exempel handlar om gruvbolag i Colombia. I år väntas ett förslag om AP-fondernas framtid. Hur kan vi garantera hållbara och schyssta pensioner?

Medverkande: Patricia Tobón Yagarí, MR-jurist från Colombia; Sven-Erik Bucht (S), Finansutskottet; Solveig Zander (C), Pensionsgruppen, Bodil Ceballos (MP), Utrikesutskottet; Malin Stråle, Latinamerikagrupperna; Sofia Hedström, Jordens Vänner; Sofia Walan, Kristna Fredsrörelsen (moderator).

Arrangörer: Latinamerikagrupperna, Kristna Fredsrörelsen, Jordens Vänner, Colombiagruppen.

Latinamerika - från bistånd till handelsutbyte

Tid och plats: 3 juli kl. 15:15 - 16:00, Donnersgatan - Sverige i Världen, Visby.

Hur tar svenska företag sitt sociala ansvar för att främja mänsklig och hållbar utveckling utomlands? Utifrån UD:s 35 nya rapporter om mänskliga rättigheter i länderna i Nord-, Central och Latinamerika diskuteras de svenska företagens roll i regionen.

Medverkande: Annelie Andersson, kampanjansvarig, Latinamerikagrupperna; Eva Zetterberg, Sveriges ambassadör till Chile, UD; Per Sjögren chef för enheten för folkrätt och mänskliga rättigheter, UD; Klas Bengtsson, Managing Director, Svensk SkogsCertifiering AB; David Isaksson, Global Reporting (moderator).

Arrangör: UD

Seminariet dirketsänds på gotlandlive.se.

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Malin Stråle, styrelseledamot
malin.strale@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-785 70 35

Annelie Andersson, kampanjsamordnare och pressansvarig
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.